BRATISLAVA - Takmer 38 percent ľudí by v najbližších voľbách predalo svoj hlas, 6 percent by sa ho vzdalo aj zadarmo. Vyplýva to z prieskumu denníka SME, ktorý realizovala agentúra MVK.
Podľa sociológa Pavla Haulíka interpretácií prečo respondenti takto odpovedali, môže byť viac. Jednou z nich je, akoby išlo o pokračovanie praktík z parlamentu, že "už sa nebudú kupovať len poslanci, ale aj voliči".
Haulík sa domnieva, že prieskum ľudí asi trochu zaskočil a aj predbehol ponuky niektorých strán, ktoré sľubujú peniaze za voľby alebo ponúkajú ceny v rôznych súťažiach.
Na výsledky prieskumu sa podľa Haulíka možno pozerať aj tak, do akej miery sú voliči rozhodnutí využiť svoje volebné právo. "Skôr to signalizuje, že nebude veľká volebná účasť," myslí si. Môže ísť aj o znechutenie z politiky, ktoré sa prejaví presvedčením, že volebný hlas nemá váhu.
Zuzana Wienk z Aliancie Fair-play povedala, že výsledky prieskumu naznačujú, ako málo si váži svoj hlas veľká skupina ľudí. Myslí si, že to môže byť tiež reakcia na správanie sa politikov. "Preto sa niet čo čudovať, že politická kultúra zaostáva a neexistuje výrazný tlak na jej zmenu."
Strana Nádej ponúka záujemcom pred voľbami peniaze, ak ju budú propagovať. Haulík hovorí, že podobné ponuky nezaberú. Ak by sa objavili priamo ponuky peňazí za hlas, viedli by podľa neho ku krachu. Nedala by sa totiž skontrolovať platná voľba konkrétnej strany a takéto "obchody" by vyvolali aj veľkú nedôveru. SDĽ chce darovať pol milióna korún desiatim obciam, kde získa najviac hlasov.
V prieskume vyše 46 percent opýtaných povedalo, že svoj hlas by nepredali za žiadne peniaze.
Svoj hlas by nepredalo až vyše 67 percent voličov KDH, druhí skončili voliči SMK. Horšie obišli opozičné strany - svoj hlas by nepredalo len niečo vyše 42 percent voličov KSS, Smeru a HZDS.
Podpredseda HZDS Milan Urbáni je rád, že 46 percent ľudí má svoj názor a ten by vyjadrili voľbou. Podpredseda Smeru Dušan Čaplovič sa teší, že takmer polovica ľudí má vyhranené myslenie "napriek trhovým mechanizmom".
Predsedníčka SF Zuzana Martináková sa spýtala, ako mohla otázka o obchodovaní s hlasmi vzniknúť. "Bola by to úplná katastrofa, keby sme po sedemnástich rokoch budovania demokracie išli smerom vyčleňovania nákladov na kupovanie hlasov," povedala. Je však presvedčená, že väčšina ľudí by svoj hlas aj tak nepredala.
Peter Miššík z prezídia SDKÚ povedal, že odpovede v prieskume sú zrejme výsledkom neochoty ľudí zúčastniť sa na voľbách. Samotnú otázku, či by volič predal svoj hlas, vníma skôr ako "zlý žart".
Šéf volebného tímu KDH Pavol Abrhan povedal, že jeho strana nevníma voľby ako biznis. "Neobchodoval by som so svojím hlasom."
Čo strany ponúkajú voličom
SDĽ chce darovať pol milióna korún desiatim obciam, kde získa najviac hlasov,
Nádej dá 500 korún, kto bude propagovať jej program. Záujemca sa prihlási, dostane zmluvu a strana mu pošle materiály a poukážku na 100 korún. Za program má potom agitovať vo svojom okolí. Zvyšných 400 korún dostane, ak sa strana dostane do parlamentu,
SDKÚ ponúka vyžrebovanému mobilný telefón za správnu odpoveď na otázku, kedy mala svoju prvú tohtoročnú programovú konferenciu,
ANO ponúka trojmesačný jazykový pobyt v Londýne výhercovi vedomostnej súťaže, druhou cenou je ročné predplatné pripojenia na internet a ďalších osem ľudí dostane mp3 prehrávače.
Kto by predal svoj hlas a kto nie
- svoj hlas by nepredali najmä starší ľudia, dôchodcovia a vysokoškolsky vzdelaní ľudia a ľudia s vyšším príjmom,
- predali by ho najmä študenti, nezamestnaní, invalidi, ženy v domácnosti a na materskej dovolenke a obyvatelia Košického kraja,
- podľa preferencií svoj hlas nechcú predať najmä voliči KDH a SMK, predaju by boli skôr naklonení voliči KSS, Smeru a HZDS,
- najčastejšie boli ochotní svoje hlasy speňažiť nevoliči a nerozhodnutí,
- zadarmo by dali svoj hlas najmä nevoliči
Ak by bolo možné speňažiť, predať svoj hlas v júnových voľbách inej osobe, za akú najmenšiu sumu by ste boli ochotný/á sa ho vzdať?
46,4% | za žiadne peniaze by som ho nepredal/a |
11,3% | viac ako 100 000 Sk |
5,6% | 50 000 až 100 000 Sk |
7,5% | 10 000 až 50 000 Sk |
8,1% | 1 000 až 10 000 Sk |
3,8% | 500 až 1 000 Sk |
1,4% | menej ako 500 Sk |
6,3% | aj zadarmo |
9,6% | neviem |
Poznámka: Prieskum uskutočnila agentúra MVK od 24. do 31. marca 2006 na vzorke 1200 respondentov.

Beata
Balogová
