Požiadavky slovenskej armády na dopravné letectvo spĺňajú tri typy lietadiel

Bratislava 22. mája (TASR) - Požiadavky a potreby slovenských ozbrojených síl na prepravné letecké kapacity spĺňajú tri typy lietadiel - Hercules, Spartan ...

Bratislava 22. mája (TASR) - Požiadavky a potreby slovenských ozbrojených síl na prepravné letecké kapacity spĺňajú tri typy lietadiel - Hercules, Spartan a Casa od svetových výrobcov. Ich dodávateľmi sú spoločnosti Lockheed Martin, Alenia Aeronautica a EADS Casa.

Vyplýva to z expertnej štúdie, ktorou ministerstvo obrany zadefinovalo parametre a úlohy na dopravné letectvo. Medzi základné kritéria patril dolet lietadiel a tonáž materiálu, ktorú dokážu prepraviť. "O spôsobe výberu alebo o tom, akým spôsobom Slovensko zabezpečí tieto prepravné kapacity, bude musieť rozhodnúť ďalšia vláda," povedal pre TASR minister obrany Martin Fedor. Osobne sa bude prikláňať k tomu, aby Slovensko kooperovalo aj s inými štátmi, ktoré majú podobný problém. Dodal, že sú to všetky okolité krajiny s výnimkou Poľska. "S každou touto krajinou začíname diskusie, zatiaľ najintenzívnejšie sú s ČR," konštatoval minister. Podľa neho existuje asi sedem možných spôsobov, ako pristúpiť k tejto problematike. Rezort pod vedením Fedora nebude novej vláde odporúčať ani jednu z týchto troch firiem.

"Všetky tri typy lietadiel sú veľmi dobre overené v praxi v rôznych armádach krajín NATO. Myslím si, že každé z nich je špičkovo vybavené a bude určite výborným počinom, ak sa ocitnú aj výzbroji ozbrojených síl," povedal Fedor. Jednotliví dodávatelia sa budú prezentovať tento týždeň na letisku v Kuchyni.

Požadované prepravné kapacity by sa mali uviesť do výzbroje armády v roku 2009. "SR potrebuje aj vďaka svojim záväzkom v roku 2009 byť plne pripravená na možné vyslanie istých typov jednotiek do zahraničia v prípade akútnej potreby," vysvetlil minister. V priebehu roka by malo ísť o 18 až 20 tisíc ton prepravnej kapacity, vzdialenosť predstavuje asi päť tisíc kilometrov.

Výdavky nevedel Fedor zatiaľ presne odhadnúť. V prípade kooperácie s iným štátom si sľubuje výrazne ušetrenie nákladov, či už pri obstaraní lietadla alebo spoločnom zabezpečovaní servisných služieb či výcviku. Počet potrebných lietadiel závisí podľa ministra od ich typu. "Rádovo sa to pohybuje v jednotlivých kusov. Určite by to nepresiahlo číslo desať," povedal.

Vyhlásenie tendra na obstaranie lietadla by bol podľa ministra najjednoduchší, ale zároveň najhorší prístup. Slovensko by mohlo napríklad lietadlo nakúpiť spoločne s Českou republikou, čím by sa jednotková cena podľa Fedora výrazne znížila.

Ozbrojené sily chcú riešiť situáciu v dopravnom letectve po vstupe do NATO a EÚ, čím sa Slovensko prihlásilo k istým záväzkom. Súčasná situácia v dopravnom letectve je podľa Fedora nevyhovujúca a znásobila ju aj januárová havária lietadla AN-24. Do budúcnosti bude totiž stále väčší dôraz kladený na expedičný charakter ozbrojených síl, manévrovateľnosť a prepravu. Slovenské jednotky sa budú zúčastňovať vojenských operácií v zahraničí pri riešení krízových situácií, konštatoval šéf rezortu. Problém s dopravným letectvom má pritom viacero krajín NATO.

Armáda rozdelila tento nedostatok na dve úrovne - strategickú a spomínanú taktickú, prepravnú kapacitu. Strategické prepravné kapacity Slovensko podľa Fedora nedokáže ani pri najlepšej vôli samostatne riešiť, je to totiž finančne náročné a minister by neodporúčal pre štát ako je SR do budúcnosti to riešiť obstaraním lietadla. SR rieši tento problém v súčasnosti zmluvami s komerčnými prepravcami a v rámci projektu NATO pod názvom SALIS - Slovensko si predpláca v rámci tejto medzinárodnej iniciatívy letové hodiny.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 431
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 874
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 665
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 479
  5. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 094
  6. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 089
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 781
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 624
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 167
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 757

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

KOMENTÁRE

Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Vnímajú ich ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom kraji.

DOMOV

Čo hovoria na vývoj v Poľsku Fico, Šebej či Švecová

Poľská vláda zasahuje do nezávislosti ústavného súdu.