Bratislava 26. mája (TASR) - Na Slovensku sa o polnoci z 26. na 27. mája začína trojtýždňová predvolebná kampaň, ktorá po prvýkrát bude aj v deň parlamentných volieb - teda 17. júna. Novým zákonom o voľbách, podľa ktorého sa po prvýkrát uskutočnia voľby do NR SR, nepozná 48-hodinové predvolebné moratórium.
Zástupcovia kandidujúcich strán v parlamentných voľbách vystúpia v 14 reláciách Slovenskej televízie (STV) a 21 reláciách Slovenského rozhlasu (SRo). V každej diskusii STV budú mať priestor vždy tri strany, v SRo bude vystupovať iba jeden zástupca kandidujúcej strany. Televízna relácia bude vždy trvať 43 minút, pričom diskutujúcim sa nebude stopovať čas. V rozhlase zástupca politickej strany môže prezentovať svoje názory 28 minút a 30 sekúnd.
V SRo sa diskusie začnú v prvý deň volebnej kampane 27. mája o 17.08 h na okruhu Rádio Slovensko. Poradie diskutujúcich vyžrebovali už 20. apríla za účasti zástupcov všetkých politických strán. Reláciu budú viesť dvaja moderátori.
"STV prvýkrát po dlhej dobe využije právo, že sama určila vysielací čas diskusie - každý pracovný deň o 17.40 h. V každej relácii budú tri politické strany. Počas kampane sa každá politická strana objaví dvakrát. Nebudú žiadne časomiery, bude to živá diskusia s tromi politickými stranami," priblížil vysielanie riaditeľ STV Richard Rybníček. Okruhy otázok dostanú strany dopredu, pričom ľudia môžu telefonovať svoje otázky na telefónny záznamník STV. Prvú diskusnú reláciu STV odvysiela v pondelok 30. mája za účasti reprezentantov HZD, Misie 21-Novej kresťanskej demokracie a strany Nádej. Strany do trojíc STV vyberala tak, že sa pridržiavala charty spravodajstva a rešpektovala dlhodobé preferencie politických strán.
Obe verejnoprávne médiá predávali aj vysielací čas pre politickú reklamu za obvyklú, ale pevne stanovenú cenu. V STV bude každý 30-sekundový šot stáť od 30 000 Sk do 200 000 Sk, cena závisí od vysielacieho času a dňa. Prvé bloky politickej reklamy STV odvysiela v nedeľu 28. mája. Počas kampane budú denne tri bloky politickej reklamy, vrátane 17. júna, teda v deň volieb. V SRo bude denne šesť špeciálnych reklamných blokov, v každom po sedem politických subjektov. Cena politických spotov do 40 sekúnd sa pohybuje od 3000 do 15 tisíc Sk. "Prvý spot bude ráno 05.50 h a posledný o 22.50 h. V každom jednom bude sedem politických subjektov tak, aby bola zabezpečená za každú politickú stranu rovnaká možnosť prezentovať sa v reklamných blokoch. Nie je možné, aby nejaká politická strana mala dvakrát za sebou rovnakú pozíciu," priblížila vysielanie politickej reklamy v SRo zástupkyňa šéfredaktora Tamara Valková.
zg tal