BRATISLAVA 26. mája (SITA) - Oficiálna predvolebná kampaň sa podľa zákona začína už túto sobotu 27. mája. Spolu s vysielaním politickej reklamy a predvolebných debát vo verejnoprávnych - a po prvý raz i v súkromných médiách, štartuje v sobotu podľa zákona aj kampaň na verejných priestranstvách. Miesta na volebné plagáty a iné nosiče informácií vyhradia obce. Ich plocha pritom musí zodpovedať zásadám rovnosti kandidujúcich politických subjektov. Okrem zapojenia sa súkromných médií do predvolebnej kampane prináša zákon o voľbách do NR SR ďalšiu novinku - ruší predvolebné informačné moratórium, s výnimkou prieskumov. V deň volieb, až do skončenia hlasovania, je zakázané uverejňovať výsledky volebných prieskumov.
Podľa zákona o voľbách do NR SR vyhradia Slovenský rozhlas (SRo) a Slovenská televízia (STV) na politickú reklamu maximálne 10 hodín vysielacieho času. Rovnako aj vysielatelia s licenciou. Pre všetky médiá platí, že pre jeden politický subjekt môžu vyhradiť najviac 30 minút politickej reklamy. Ak o nákup politickej reklamy neprejavia záujem všetky kandidujúce strany, bude reklamy menej ako 10 hodín. Rovnaký čas - 10 hodín musia médiá venovať aj diskusiám. Súkromné médiá diskusie k voľbám ponúknuť môžu, ale ich zaradenie do programovej štruktúry musela schváliť Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR). RVR tento týždeň schválila projekty diskusií k voľbám, ktoré jej predložili televízia Markíza, televízia JOJ a Nautik TV. Ešte predtým licenčná rada odobrila projekt diskusií so zástupcami politických subjektov, ktoré kandidujú v parlamentných voľbách, aj banskobystrickej televízii AZTV, agentúru SITA o tom informoval riaditeľ kancelárie RVR Andrej Holák.
Politická reklama sa nesmie vysielať v čase určenom na reklamu a za jej obsah zodpovedajú kandidujúce subjekty. SRo, STV a aj súkromné médiá sa musia postarať o to, aby politická reklama bola zreteľne označená a oddelená od ostatných relácií oznamom, že ide o platené vysielanie. Politickú reklamu vo vysielaní STV, SRo a súkromných médií si platia kandidujúce politické subjekty. Politické spoty sa nezapočítavajú do času vyhradeného podľa zákona na vysielanie reklamy. Ceny za vysielanie politickej reklamy si stanovujú vysielatelia.
Všetky médiá musia zabezpečiť, aby boli vysielacie časy politickej reklamy ako aj predvolebných diskusií rovnomerne rozdelené medzi kandidujúce politické strany a koalície tak, aby žiadna nebola znevýhodnená. Počas kampane je okrem spravodajských a publicistických relácií a vysielania politickej reklamy zakázané vysielanie iných relácií, ktoré by mohli ovplyvniť voličov v prospech alebo v neprospech kandidujúceho subjektu.
Za diskusie zodpovedá médium, Rada STV a Rozhlasová rada budú monitorovať počas celej kampane všetky hlavné publicistické a spravodajské relácie v STV a SRo. RVR bude sledovať súkromné médiá, napríklad zverejnenie neoverenej, nepravdivej alebo len čiastočne pravdivej informácie, ktorá môže ovplyvniť voličov. Prípadné spory o rovnosti rozdelenia a určenia času na vysielanie politickej reklamy alebo na účasť v diskusných reláciách rieši Ústredná volebná komisia (ÚVK) a RVR. O sankciách za porušenie pravidiel vysielania politickej reklamy hovorí zákon o vysielaní a retransmisii.
Predčasné voľby do NR SR budú 17. júna a po prvý raz iba v jeden deň - v sobotu. Volebné miestnosti sa otvoria o 7:00 a zatvoria o 22:00. Starosta obce môže ich začiatok posunúť o dve hodiny.