BRATISLAVA 26. mája (SITA) - Priebeh predvolebnej kampane, ktorá sa podľa zákona o voľbách do Národnej rady (NR) SR začne už v sobotu, budú sledovať aj všetky mediálne rady. Ako pre agentúru SITA povedal riaditeľ kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) Andrej Holák, licenčná rada už tradične k voľbám pripravila dva monitorovacie projekty. Jeden je venovaný sledovaniu predvolebných diskusií so zástupcami politických subjektov, ktoré sa v júnových parlamentných voľbách budú uchádzať o hlasy voličov. Druhý monitoring licenčnej rady je zameraný na spravodajské a publicistické relácie. Tie RVR bude pred voľbami sledovať intenzívnejšie ako zvyčajne a zameria sa najmä na to, či sa v nich, v súvislosti s voľbami, neobjavia neobjektívne a nevyvážené informácie. RVR bude sledovať najmä mobilizačné podnety, ako napríklad zverejnenie neoverenej, nepravdivej alebo len čiastočne pravdivej informácie, ktorá môže ovplyvniť voličov.
Licenčná rada podľa Holáka bude v súvislosti s predvolebnou kampaňou riešiť prípadné podnety
na nevyváženosť a neobjektívnosť informácií, ktoré sa budú týkať volieb a odvysielajú sa v spravodajských a publicistických reláciách. Tiež sa bude venovať prípadným podnetom na predĺženie zákonom stanoveného limitu na vysielanie predvolebných diskusií a politickej reklamy, ktorý je v oboch prípadoch spolu maximálne 10 hodín. Licenčná rada sa podľa Holáka bude zaoberať aj eventuálnymi podnetmi na rovnosť rozdelenia a určenia času na vysielanie politickej reklamy alebo na účasť v diskusných reláciách. Tieto podnety však podľa zákona o voľbách do NR SR prioritne rieši Ústredná volebná komisia (ÚVK), dodal Holák. Rozhodnutie ÚVK v týchto veciach je záväzné. Ako pre agentúru SITA uviedla predsedníčka ÚVK pre voľby do NR SR Eva Garbiarová, ÚVK prijíma akékoľvek podnety k priebehu predvolebnej kampane a každý zvlášť posúdi. O sankciách za porušenie pravidiel vysielania politickej reklamy hovorí zákon o vysielaní a retransmisii.
Väčšiu pozornosť spravodajstvu a publicistike bude počas kampane a v deň volieb venovať aj Rozhlasová rada. Ako pre agentúru SITA povedal jej predseda Vladimír Talian, členovia rady budú monitorovať tak predvolebné diskusie ako aj spravodajské a publicistické relácie Slovenského rozhlasu. Ak dostanú na ich vysielanie podnety, budú sa nimi zaoberať, dodal Talian. Informovanie verejnosti počas predvolebnej kampane sleduje aj Rada Slovenskej televízie (STV). Jej členovia majú rozdelené relácie, ktoré monitorujú. Ak by sa vo vysielaní STV v predvolebnom období alebo počas volieb vyskytol problém, budú o ňom rokovať, povedal pre agentúru SITA predseda Rady STV Miroslav Kollár.
Spolu s vysielaním politickej reklamy a predvolebných debát vo verejnoprávnych - a po prvý raz i v súkromných médiách, štartuje v sobotu podľa zákona aj kampaň na verejných priestranstvách. Okrem zapojenia sa súkromných médií do predvolebnej kampane prináša zákon o voľbách do NR SR ďalšiu novinku - ruší predvolebné informačné moratórium, s výnimkou prieskumov. V deň volieb, až do skončenia hlasovania, je zakázané uverejňovať výsledky volebných prieskumov.
Predčasné voľby do NR SR budú 17. júna a po prvý raz iba v jeden deň - v sobotu. Volebné miestnosti sa otvoria o 7:00 a zatvoria o 22:00. Starosta obce môže ich začiatok posunúť o dve hodiny.