BRATISLAVA 26. mája (SITA) - Pri Ministerstve hospodárstva SR dnes slávnostne otvorili Európske spotrebiteľské centrum (ESC) v Slovenskej republike. Spotrebiteľské centrá fungujú v Európskej únii (EÚ) už vyše troch rokov. Slovensko sa do projektu zapojilo medzi poslednými, ESC ešte neotvorili v Slovinsku a v Maďarsku. ESC v SR zriadil v decembri 2005 minister hospodárstva Jirko Malchárek, stredisko však v tom čase ešte nemalo financie na svoju činnosť. Tie prišli po marcovej dohode medzi Európskou komisiou (EK) a Slovenským európskym centrom, ktorá spečatila príspevok na financovanie a prevádzkovanie ESC. Tridsať percent nákladov hradí Ministerstvo hospodárstva SR, 70 % poskytla EK. Na otvorení ESC v SR sa osobne zúčastnil aj eurokomisár pre zdravie a ochranu spotrebiteľa Markos Kyprianou.
Európske spotrebiteľské centrum v SR plánuje v tomto roku poskytovať informačnú službu, pomoc spotrebiteľom pri reklamáciách a sporoch, ktoré si vyžadujú zásah právnika. ESC bude spolupracovať s mimovládnymi spotrebiteľskými organizáciami na Slovensku, pôsobiť v sieti spotrebiteľských centier a zúčastňovať sa na tvorbe spoločných projektov. Súbežne s otvorením ESC sa rozbieha aj ročná reklamná kampaň, ktorej cieľom je priblížiť činnosť centra v jednotlivých regiónoch Slovenska. Kampaň zabezpečí Asociácia spotrebiteľských subjektov Slovenska v Starej Ľubovni v spolupráci s bratislavským Združením slovenských spotrebiteľov. Tieto dve združenia si vytvorili sieť spolupracovníkov vo všetkých väčších mestách Slovenska. Na internete má byť zverejnená mapa s kontaktnými údajmi v slovenských mestách, kde môžu spotrebitelia svoje ponosy riešiť. Služby ESC sú pre spotrebiteľa bezplatné.
Prínos centra je v tom, že spotrebiteľ, ktorý chce reklamovať tovar kúpený v inom štáte EÚ, nemusí cestovať do zahraničia, ale môže reklamáciu vybaviť na Slovensku. Pobočka ESC v SR sa spojí s ESC v krajine, v ktorej bol sporný tovar kúpený. Od ESC na Slovensku dostane náš spotrebiteľ aj konečnú odpoveď, pričom takouto cestou možno riešiť aj finančnú náhradu za chybný výrobok. Ako pre agentúru SITA uviedla poradkyňa ministra hospodárstva pre ochranu spotrebiteľov Jana Drgoncová, ESC momentálne rieši tri sťažnosti na poľských výrobcov, okrem iného aj na dodávateľa krbu, s ktorým náš spotrebiteľ nie je spokojný.