Väčšie škandály zatiaľ kampaň obchádzajú, lídri sa ich neboja

BRATISLAVA - Nenahraditeľnú úlohu vo volebnej kampani zohrávajú lídri politických strán. Zhodujú sa na tom volební manažéri, analytici i samotní politici.

Voliči SNS a najmä jeho predsedu Jána Slotu sú odolní proti akémukoľvek škandálu. FOTO - ARCHÍV

Sociológ Pavel Haulík hovorí, že na vodcoch strany "stoja a padajú", Milan Lechnický z agentúry Istropolitana považuje lídra za zosobnenie istého prístupu k politike, ktorému volič rozumie oveľa lepšie ako programu.

Strany by aj preto mohol poškodiť škandál, v ktorom by sa pred voľbami ocitol ich predseda. Zatiaľ sa nijaký vážnejší nestal.

Známe sú iba bilbordy s otázkou predsedníčke SF Zuzane Martinákovej, odkiaľ zobrala peniaze na kampaň a spravodajský šot televízie JOJ s podguráženým predsedom SNS Jánom Slotom.

Analytici však tvrdia, že na Slovensku ani negatívne správy o lídroch vážnejšie neohrozujú popularitu strán. "Voliči si zvykli, že vyťahovanie škandálov je súčasťou predvolebného boja a úskokov politického nepriateľa," povedal Haulík. Dobrou ilustráciou bol podľa neho práve antibilbord so Zuzanou Martinákovou.

Podľa Haulíka ani Slotov prípad jeho voličov neodradí a za neškodný konflikt považuje aj tvrdenia Vladimíra Mečiara o zdravotnom stave lídra HZD Miroslava Maxona.

Lechnický si myslí, že ak raz voliči uveria politickej stránke lídra, tak ich veľmi netrápi, či má politik nemanželské deti, nadáva, alebo sa opíja. Podľa Lechnického na Slovensku sa politická kultúra budovala trochu vulgárne a nepostrehol, že by sa vnímanie osobností politikov menilo.

Pred voľbami sa však správanie politikov nápadne mení vďaka tréningom komunikácie. Lechnický spomenul napríklad gestá šéfa SDKÚ Mikuláša Dzurindu, ktoré sú otvorené a pri nepríjemných otázkach sa vyvaruje gest, ktoré by prezrádzali nervozitu.

Na lídrovi Smeru Robertovi Ficovi si Lechnický všimol, že zmiernil ostrosť svojich vyjadrení, pretože by to mohlo spôsobiť problémy u voličov. "Jeho imidž sa zmenil," myslí si.

Šéf volebného štábu Smeru Marek Maďarič povedal, že Fico je taký skúsený komunikátor, že by mohol školiť iných, preto v jeho prípade nie sú ani potrebné.

Sociológ: Kontakt zoči-voči demýtizuje politika

BRATISLAVA - Premiér a šéf SDKÚ Mikuláš Dzurinda obklopený ľuďmi v debate či šéf KDH Pavol Hrušovský, ktorý v pešej zóne mesta rozdáva stranícke noviny KDH. To sú obrázky, ktoré bude často vidieť až do 16. júna.

Podľa sociológa Pavla Haulíka ľudia takéto aktivity očakávajú, hoci vyšší počet mítingov nezaručuje automaticky lepší volebný zisk.

Mítingy majú podľa Haulíka význam predovšetkým pre nerozhodnutých voličov, ktorí hľadajú nejaký podnet. Práve kontakt s politikom ich môže ovplyvniť, lebo rúca vžitú predstavu, že politici sa pohybujú v inom svete, teda politikov "demýtizuje".

Šéf volebnej kampane KDH Pavol Abrhan povedal, že líder Pavol Hrušovský je kľúčovou postavou a "chodí za ľuďmi" na pešie zóny, autobusové stanice či trhoviská. Sprevádzajú ho miestni funkcionári KDH a dobrovoľníci.

Líder SDKÚ Mikuláš Dzurinda je podľa poslanca Tomáša Galbavého "osobnosťou a autoritou" a zúčastňuje sa takmer na všetkých mítingoch.

Robert Kotian z SF zasa hovorí, že predsedníčka Zuzana Martináková "neraz sama vedie mítingy a komunikuje s ľuďmi zoči-voči".

Aj v HZDS je síce najdôležitejšou osobou predseda Vladimír Mečiar, ale ďalší lídri v kampani sú Viliam Veteška, Milan Urbáni, Ján Kovarčík, Milan Rehák, Diana Štrofová a Tibor Mikuš. (sp)

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 409
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 737
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 571
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 227
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 022
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 400
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 294
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 148
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 109
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 635

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Domov

V posledný septembrový týždeň by malo prísť babie leto

Nedá sa povedať, či počasie vydrží dlhšie alebo bude iba otázkou pár dní.

Domov

Remišová: Ak bude treba, Kiska by sa mal za kauzu ospravedlniť

Obyčajní navrhujú sprísnenie majetkových priznaní.

Domov

Nukleárna vojna svetu nehrozí, myslí si František Šebej

Richard Sulík si myslí, že aj keby Severokórejčania Guam napadli, vojna nebude.

Domov

Chrípková sezóna sa blíži, chrániť sa možno očkovaním

Vakcína proti chrípke poskytne spoľahlivú ochranu.