BRATISLAVA 31. mája (SITA) - Mnohé veci, ktoré sa v školstve menili a ktoré sa zmenili, nedosiahli pozitívny efekt. Nepriniesli lepší stav a dosiahla sa iba zmena. "V pravom slova zmysle teda v školstve reformy ani len nezačali," vyhlásil dnes odborný garant Slobodného fóra (SF) pre školstvo Ľubomír Pajtinka, ktorý pôsobil na čele bratislavského Krajského školského úradu a v súčasnosti šéfuje odboru školstva v Bratislavskom samosprávnom kraji. Zároveň dodal, že toľko spomínaný nový školský zákon nemá byť cieľom reformy, ale jej nástrojom. "Má byť nástrojom tej filozofie zmien, ktoré sa musia urobiť," konštatoval Pajtinka. Zdôraznil, že pre každú reformu musí najskôr existovať vízia, stratégia aspoň na desať rokov. Málokto si totiž uvedomuje, že žiak, ktorý nastúpi do základnej školy, kým zmaturuje zažije tri až štyri vlády a v nej má každý minister inú predstavu. Dôležitá je preto kontinuita zmien, ktorá si vyžaduje dohodu opozície aj koalície.
SF pri svojich zámeroch so školstvom vychádza nielen z Lisabonskej stratégie, ale aj z programu Milénium, ktorý treba vrátiť späť učiteľom. Fórum chce presadiť, aby každý učiteľ mal laptop aj s pripojením na internet. Pedagógovia by tak začali viac využívať internet pre svoju prácu a zadávaním rôznych úloh by s nim primäli pracovať aj žiakov. V tejto súvislosti SF hovorí aj o elektronických učebniciach, ktoré by sa mohli aktuálne dopĺňať o najnovšie informácie a poznatky.
Fórum hovorí aj o ekonomickej reforme, pričom normatívny systém financovania škôl chce zachovať, ale ten treba podľa Pajtinku najbližšie dva roky dolaďovať. Zohľadňovať by sa mala napríklad ekonomická náročnosť regiónu, v ktorej sa škola nachádza, ale aj ekonomická náročnosť odborov. Zároveň hovorí Pajtinka aj o energetickej náročnosti budov, a to v súvislosti s prevádzkovaním školských bazénov. V rámci legislatívnych zmien hovorí SF o znížení počtu právnych noriem, ktoré by zjednocoval už spomínaný nový školský zákon.