"Máme prepočítané, že náklady na jedného učiteľa by boli zhruba 1000 eur. To znamená, že 80 miliónov korún sa hádam v tomto štáte vie nájsť na to, aby sme urobili zásadný skok v priebehu štyroch rokov," povedal dnes na tlačovej besede odborný garant programu SF v rezorte školstva Ľubomír Pajtinka. V tejto súvislosti preferuje SF prácu s elektronickými učebnicami, ktoré by sa mohli inovovať a dopĺňať jednoduchšie ako klasické tlačené učebné texty. Učiteľ by mal so žiakmi viac pracovať prostredníctvom internetu, aby sa práca s počítačom stala povinnou výbavou zručností žiaka.
Pajtinka zdôraznil, že reformám v školstve musí predchádzať stanovenie filozofie a stratégie zmien, ktorou sa školstvo bude dlhodobo uberať. Nový školský zákon by totiž podľa neho nemal byť cieľom, ale nástrojom zmien v učení.
Doladiť by sa podľa SF malo aj financovanie základných a stredných škôl, keď by sa počas nasledujúcich dvoch rokov do normatívov na žiaka započítala aj ekonomická náročnosť regiónu, index ekonomickej náročnosti budov či normatív ekonomickej náročnosti odboru štúdia. Pajtinka narážal predovšetkým na problém škôl v Bratislavskom kraji, ktoré dostávajú normatívy ako školy všade na Slovensku. Služby v Bratislave sú však drahšie a problém predstavuje aj udržanie učiteľov pri ich podpriemernej výške platov vzhľadom k úrovni bratislavského regiónu.
Školy podľa Pajtinku treba prepojiť s trhom práce a prispôsobiť výučbu v odboroch potrebám firiem v daných regiónoch. Zo stredných a najmä odborných škôl by sa mali stať inštitúcie celoživotného vzdelávania.
Slobodní zatiaľ nepresadzujú spoplatnenie vysokoškolského štúdia, vedia si ho však predstaviť v budúcnosti. Spoplatnenie štúdia podľa Pajtinku prichádza do úvahy až po tom, keď vysoké školy skvalitnia svoju činnosť.
Popredný slovenský odborník na oblasť školstva Miron Zelina pripomenul, že školy si v súčasnosti takmer vôbec neplnia výchovnú funkciu, ku ktorej sa musia zákonite po zrealizovaní obsahovej reformy vrátiť. Za posledných 15 rokov napríklad alarmujúco stúpol počet trestných činov maloletých a ak v školách bude absentovať výchovná stránka, môže sa to časom vypomstiť.