WIENK: ZÁKON NEŽIADA OD KANDIDÁTOV PRIZNÁVAŤ NÁKLADY NA KAMPAŇ, STRANY TO VYUŽÍVAJÚ

Kampaň je drahšia, ako priznávajú strany

BRATISLAVA 8. júna (SITA) - Strany investujú do volebnej kampane podstatne viac, ako priznávajú v predbežných správach pre ministerstvo financií. Konštatovala to dnes na tlačovej besede Zuzana Wienk z ...

BRATISLAVA 8. júna (SITA) - Strany investujú do volebnej kampane podstatne viac, ako priznávajú v predbežných správach pre ministerstvo financií. Konštatovala to dnes na tlačovej besede Zuzana Wienk z Aliancie Fair-play. V správach často chýbajú podrobné údaje, ako je cena za grafický návrh, produkciu, réžiu a pod. Pri monitorovaní billboardov a reklamy v médiách spoločnosťou TNS sa zistilo, že uvádzané ceny sú poddimenzované. Michal Ruttkay z Klubu reklamných agentúr konštatoval, že strany majú zjavne dobrých obchodníkov, ktorých by uvítali aj oni vo svojich firmách, pretože dokážu neuveriteľne stlačiť ceny.

Napríklad Smer-SD natočil podľa správy pre MF video za 400 korún, Aliancia nového občana dokázala urobiť jeden míting so sálou a programom za 45-tisíc a SDKÚ-DS v správe tvrdí, že reprezentačné CD, ktoré masovo rozdáva na mítingoch, ju dokopy stálo 45-tisíc. Nepíše však, v akom náklade ho dala vyrobiť. Ak by to bolo 10 000 kusov, jedno CD aj so zaplatením tantiém spevákom by vyšlo na 4,50 Sk. Za marec, apríl a máj investovalo do billboardovej kampane a kampane v tlačených médiách najviac SDKÚ-DS – vyše sedem miliónov, Smer-SD a Slobodné fórum prekročilo šesť miliónov, ĽS-HZDS päť miliónov a Prosperita Slovenska štyri milióny. Najmenej zaplatilo OKS – 50-tisíc Sk. Tieto sumy vychádzajú z oficiálnych cenníkov za reklamu na bilboardoch a reklamu v médiách.

Do prepočtov TNS nezahrnula reklamu na trojhranoch na uliciach, v MHD, v obchodných centrách ani letáky, ktoré strany dávajú občanom do schránok. Údaje o billboardoch vychádzajú zo štatistík šiestich najväčších prenajímateľov plôch, reklamu sledujú tiež v 83 tlačených médiách, všetkých televíziách a v kine. Filmové plátno zatiaľ využila len ANO. Wienk upozornila, že MF SR by malo požiadať strany o doplnenie údajov. Podľa zákona sú povinné odovzdať prehľadný rozpis všetkých nákladov na kampaň. Za najväčší nedostatok zákona Wienk považuje to, že nezahŕňa do tejto povinnosti aj jednotlivcov. Kampane kandidátov totiž strany do správy nezahrnuli, kandidáti povinnosť zdokladovať svoju kampaň nemajú.

Hoci ani jedna správa nie je úplná, najpodrobnejšie ju pripravila SDKÚ-DS a Smer-SD. Dosť údajov má v správe ANO, KSS, SF, SNS. Mnohé údaje chýbajú v správach ĽS-HZDS a SMK. Takmer ničnehovoriacou je správa KDH. Správy sú strany povinné predkladať po prvý raz, MF SR ich zverejňuje na internete. Po prvý raz tiež nie sú obmedzené náklady na predvolebnú kampaň. Koľko a na čo strany minuli peniaze, musia oznámiť ministerstvu do 30 dní po voľbách.


Agentúra SITA vydá k správe aj zvukovú správu.


Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 013
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 287
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 130
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 6 959
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 714
  6. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 158
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 484
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 923
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 958
  10. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 765

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Atentátnik zabil na koncerte v Manchestri 22 ľudí

V meste museli evakuovať nákupné centrum.

KOMENTÁRE

Teror siahol na deti

Útok na štadión plný mladých ľudí jasne naznačuje, že pre teroristov neexistujú hranice.

SVET

Ako Briti úspešne bojovali proti terorizmu

Prečo boli tak často o krok pred teroristami?

KULTÚRA

Dizajnérka zhodnotila naše značky: Kto nazve čipsy, že Slovakia?

Debbie Millmanová pracovala aj s Pepsi.

Neprehliadnite tiež

Ukladanie mín, streľba, príprava na povodne. Takto cvičia aktívne zálohy

Pozrite si, ako vyzerá výcvik aktívnych záloh na cvičisku v Seredi.

Ako sa adaptovať na budúcnosť. Na GLOBSEC príde najviac účastníkov doteraz

Konferenciu už nepovažujú len za bezpečnostnú, ale posúva sa viac strategickým smerom.

Meteorológovia varujú pred búrkami na väčšine územia

Búrky môžu sprevádzať intenzívne lejaky.

Vláda uzatvorí s Keňou dohodu o spolupráci

Slovenské mimovládne organizácie v Kenskej republike dlhodobo rozvíjajú svoje projekty.