SME

Kampaň je drahšia, ako priznávajú strany

BRATISLAVA 8. júna (SITA) - Strany investujú do volebnej kampane podstatne viac, ako priznávajú v predbežných správach pre ministerstvo financií. Konštatovala to dnes na tlačovej besede Zuzana Wienk z ...

BRATISLAVA 8. júna (SITA) - Strany investujú do volebnej kampane podstatne viac, ako priznávajú v predbežných správach pre ministerstvo financií. Konštatovala to dnes na tlačovej besede Zuzana Wienk z Aliancie Fair-play. V správach často chýbajú podrobné údaje, ako je cena za grafický návrh, produkciu, réžiu a pod. Pri monitorovaní billboardov a reklamy v médiách spoločnosťou TNS sa zistilo, že uvádzané ceny sú poddimenzované. Michal Ruttkay z Klubu reklamných agentúr konštatoval, že strany majú zjavne dobrých obchodníkov, ktorých by uvítali aj oni vo svojich firmách, pretože dokážu neuveriteľne stlačiť ceny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad Smer-SD natočil podľa správy pre MF video za 400 korún, Aliancia nového občana dokázala urobiť jeden míting so sálou a programom za 45-tisíc a SDKÚ-DS v správe tvrdí, že reprezentačné CD, ktoré masovo rozdáva na mítingoch, ju dokopy stálo 45-tisíc. Nepíše však, v akom náklade ho dala vyrobiť. Ak by to bolo 10 000 kusov, jedno CD aj so zaplatením tantiém spevákom by vyšlo na 4,50 Sk. Za marec, apríl a máj investovalo do billboardovej kampane a kampane v tlačených médiách najviac SDKÚ-DS – vyše sedem miliónov, Smer-SD a Slobodné fórum prekročilo šesť miliónov, ĽS-HZDS päť miliónov a Prosperita Slovenska štyri milióny. Najmenej zaplatilo OKS – 50-tisíc Sk. Tieto sumy vychádzajú z oficiálnych cenníkov za reklamu na bilboardoch a reklamu v médiách.

SkryťVypnúť reklamu

Do prepočtov TNS nezahrnula reklamu na trojhranoch na uliciach, v MHD, v obchodných centrách ani letáky, ktoré strany dávajú občanom do schránok. Údaje o billboardoch vychádzajú zo štatistík šiestich najväčších prenajímateľov plôch, reklamu sledujú tiež v 83 tlačených médiách, všetkých televíziách a v kine. Filmové plátno zatiaľ využila len ANO. Wienk upozornila, že MF SR by malo požiadať strany o doplnenie údajov. Podľa zákona sú povinné odovzdať prehľadný rozpis všetkých nákladov na kampaň. Za najväčší nedostatok zákona Wienk považuje to, že nezahŕňa do tejto povinnosti aj jednotlivcov. Kampane kandidátov totiž strany do správy nezahrnuli, kandidáti povinnosť zdokladovať svoju kampaň nemajú.

Hoci ani jedna správa nie je úplná, najpodrobnejšie ju pripravila SDKÚ-DS a Smer-SD. Dosť údajov má v správe ANO, KSS, SF, SNS. Mnohé údaje chýbajú v správach ĽS-HZDS a SMK. Takmer ničnehovoriacou je správa KDH. Správy sú strany povinné predkladať po prvý raz, MF SR ich zverejňuje na internete. Po prvý raz tiež nie sú obmedzené náklady na predvolebnú kampaň. Koľko a na čo strany minuli peniaze, musia oznámiť ministerstvu do 30 dní po voľbách.

SkryťVypnúť reklamu

Agentúra SITA vydá k správe aj zvukovú správu.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 829
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 440
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 128
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 571
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 803
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 251
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 019
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 919
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Martin Madej stvárňuje Jozefa Tisa v inscenácii Hitlerov prezident a hrá ho spôsobom, kedy je aj divák na pochybách, či v Tisovi nebolo trochu ľudskosti.

V divadle hrá Jozefa Tisa.


7
17. november v Bratislave.

To, že zo všetkých sviatkov zmizne práve 17. november, dokazuje, že sme neustrážili demokraciu.


Veronika Šikulová 31
Coco Gauffová vo finále Roland Garros 2025.

Gauffová zdolala Sabalenkovú v druhom grandslamovom finále.


a 1 ďalší 6
Premiér Fico s kolegami zo Smeru počas parlamentnej schôdze.

Prečo naši politici nerozumejú, keď im Rusi hovoria, že nás napadnú?


55

Sportnet

Slovenská cyklistka Viktória Chladoňová.

Slovenská cyklistka je v celkovej klasifikácii v TOP 10.


Protestujúci fanúšikovia klubu Brescia Calcio.

V Serie A strávil dovedna 23 sezón.


TASR
Brankár Jaroslav Janus si preberá ocenenie pre najlepšieho hráča play-off po 7. zápase finále play-off Tipos extraligy medzi HC Košice a HK Nitra.

V drese Košíc odohral uplynulé tri sezóny, počas ktorých tímu pomohol ku dvom majstrovským titulom.


TASR
Ilustračná fotografia.

Na zápase bolo prítomných 40 policajtov, fanúšikom sa však podarilo utiecť do vedľajšieho lesa.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu