Bratislava 21. marca (TASR) - Vláde SR dôveruje 12 percent slovenských občanov, 85 percent jej dôveruje málo alebo nedôveruje. Vyplýva to z výskumu European Trusted Brands 2002, ktorý uskutočnila spoločnosť Reader`s Digest Výber so zameraním na dôveryhodnosť spotrebných značiek a vybraných inštitúcií.
Dôveryhodnosť vo vybraných oblastiach vládnej politiky je na Slovensku najnižšia vo sfére sociálnej starostlivosti a zamestnanosti, a to 1 percento, zdravotníctva a školstva 2 percentá, dôchodkového zabezpečenia 3 percentá a životného prostredia 5 percent.
Inštitúciami s nízkou dôverou sú tiež polícia a odbory, obom vyjadrilo dôveru po 21 percent opýtaných. Najvyššiu dôveru vkladajú občania SR do manželstva, ktorému verí 81 percent občanov, rozhlasu 77, pošty 75, televízie 67, meny euro 51, Armády SR 50, Európskej únie 49 a cirkvi 45 percent.
Najnedôveryhodnejšou profesiou je politik, ktorému nedôveruje 93 percent obyvateľov Slovenska. Zamestnancovi realitnej kancelárie nedôveruje 78 percent respondentov a predavačovi áut 65. Najväčšiu dôveryhodnosť prejavili opýtaní k lekárnikom, a to 88 percent. Pilotom verí 86, učiteľom 81, lekárom 77 percent občanov.
Do výskumu European Trusted Brands 2002 bolo zahrnutých 18 európskych krajín vrátane Slovenska. V rámci prieskumu sa sledovalo 30 kategórií spotrebných tovarov, z ktorých bolo 21 spoločných pre všetky krajiny a 9 bolo vybraných s prihliadnutím na špecifiká jednotlivých krajín. Ďalej respondenti vyjadrovali mieru dôvery voči inštitúciám, oblastiam politiky vlády svojej krajiny a profesiám. Zber údajov trval od septembra do novembra 2001, vyhodnotenie zabezpečila spoločnosť Wyman Dillon Limited so sídlom v Bristole vo Veľkej Británii, ktorá spracovala dovedna 31 692 dotazníkov. Pre územie Slovenskej republiky bolo vyhodnotených 999 dotazníkov.
*jup mh na