SME

Slovenský film prežíva obdobie hlbokej recesie

BRATISLAVA 11. júna (SITA) - Režisér a scenárista Miloslav Luther vníma súčasný stav slovenskej kinematografie veľmi citlivo. "Dá sa pomenovať obdobím hlbokej recesie, pretože táto spoločnosť prešla na ...

BRATISLAVA 11. júna (SITA) - Režisér a scenárista Miloslav Luther vníma súčasný stav slovenskej kinematografie veľmi citlivo. "Dá sa pomenovať obdobím hlbokej recesie, pretože táto spoločnosť prešla na vulgárnu predstavu kapitalistických trhovísk, na úplne vulgárnu, úplne primitívnu predstavu," povedal pre agentúru SITA Luther. Ako vysokoškolský pedagóg vraj u svojich poslucháčov filmovej réžie vidí talent, ale nie vieru, pretože aj oni v tomto smere cítia beznádej. Na druhej strane si podľa vlastných slov nemyslí, že poloprázdne kiná nevypovedajú o nezáujme slovenského diváka. "Z môjho pohľadu je problém v tom, že kiná doplatili na domáce kino, DVD nosiče a VHS kazety, kde ľudia majú možnosť vidieť veľmi kvalitné diela. Napokon, čo si budeme nahovárať, šíria sa tu aj pirátske kópie hodnotných filmov," spresnil režisér. Luther je presvedčený, že od chodenia do kina odradil Slovákov aj fakt, že sa zanevrelo na domácu produkciu, lebo "divák v každej krajine chce vidieť predovšetkým filmy o sebe, svojom prostredí a živote, o veciach, ktoré sa ho dotýkajú, sú o jeho predkoch a živote".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Čiastočným dôvodom neúspechu našich filmárov je podľa režiséra i "sprivatizovaný" slovenský trh. "Keď som išiel s filmom Útek do Budína do distribúcie, musel som si vybojovať istý priestor – na premietanie u nás som dostal len dva týždne, lebo filmov zo zahraničia je toľko, že sa stojí v zástupe a pre slovenské sú zvyškové možnosti na prezentáciu," tvrdí Luther a podotýka, že väčšina súčasných distribučných spoločností je zahraničných. "Nekritizujem to, len hovorím, že je to skutočnosť, s ktorou sa je treba nejakým spôsobom vyrovnávať," dodal. Luther si myslí, že na to, aby sa vytvorili výhodné podmienky na výrobu a prezentáciu pôvodných filmov, musí zasiahnuť štát a legislatíva. Vhodným príkladom je pre neho americký filmový priemysel, kde sa podpora vlastnej tvorby realizuje formou rôznych daňových možností, odpisov, úľav a podobne, čo podľa neho doslova provokuje sponzoring. "U nás štát pomáha do istej miery, ale nie tak, ako by mal. V kontexte Európskej únie sa Slovensko v tomto zmysle ocitá na periférií nielen Európy, ale dnes už aj tretieho sveta," povedal.

SkryťVypnúť reklamu

Miloslav Luther sa narodil v roku 1946. Vyštudoval réžiu na FAMU v Prahe, po škole krátko pracoval v Spravodajskom filme a od roku 1975 v televízii. S odstupom desiatich rokov sa stal režisérom Slovenskej filmovej tvorby. V súčasnosti je vysokoškolským pedagógom réžie na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave. V televízii nakrútil filmy Mário a kúzelník (1977), Triptych o láske (1980), Nebezpečné známosti (1980), Starý včelár (1981) a seriály Život bez konca (1982), Lekár umierajúceho času (1983), Chlapec do náručia (1986) a Konec velkých prázdnin (1996). Celovečerné kinosnímky začal nakrúcať v roku 1984. Jeho filmografiu tvoria: Kráľ Drozdia brada (1984), Zabudnite na Mozarta (1985), Mahuliena, zlatá panna (1986), Štek (1988), Chodník cez Dunaj (1989), Svědek umírajícího času (1990), Skús ma objať (1991), Anjel milosrdenstva (1993) a Útek do Budína (2002). Aktuálne pripravuje thrillerovú komédiu s pracovným názvom Tango s komármi, ktorý by sa mal dostať do kín na jar 2008. Zároveň píše scenár podľa literárnej predlohy Alfonza Bednára Rozostavaný dom.

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 106
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 594
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 547
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 580
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 952
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 723
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 727
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 570
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Zľava Dávid Hancko (Slovensko) a Dimitris Giannoulis (Grécko) počas prípravného zápasu.

K téme hry na troch obrancov sa vyjadril aj Patrik Hrošovský.


TASR
Carlos Alcaraz a Jannik Sinner na Roland Garros 2025.

Obaja sú skvelí pre tenis. Ich rivalita je niečo, čo náš šport skutočne potrebuje, hovorí Novak Djokovič.


Michaela Churavá
Tréner Thomas Frank na lavičke Brentfordu.

Pozrite si prehľad zaujímavých futbalových prestupov v letnom prestupovom období 2025 na Slovensku aj v zahraničí v nedeľu 8. júna. Sledujte minútu po minúte.


SkryťZatvoriť reklamu