BRATISLAVA 12. júna (SITA) - Medzi prioritami politických strán, ktoré podľa prieskumov verejnej mienky majú šancu dostať sa do parlamentu, je v oblasti dopravy dobudovanie diaľnice D1 a ďalších úsekov rýchlostných ciest či modernizácia železníc. Kým väčšina strán pri diaľničnej výstavbe prezentuje "čo najskorší termín", strana Smer-SD ponúka aj konkrétne čísla. "Smer-SD považuje za potrebné urýchliť proces výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, aby do roku 2010 bolo na diaľnici D1 dobudovaných a odovzdaných do užívania minimálne 120 kilometrov a do roku 2012 bola dokončená celá diaľnica D1 v trase Bratislava - Košice," uvádza sa vo volebnom programe strany. Smer-SD chce zároveň venovať pozornosť rýchlostnému prepojeniu Trnavy a Banskej Bystrice a ďalším úsekom na rýchlostnej cesty R3 a R4, SMK k tomu pridáva rýchlostnú cestu cez Dunajskú Stredu, Nové Zámky do Lučenca, prepojenie Košíc a Miškolca či prepojenie Budapešti so stredným Slovenskom v oblasti Šiah a Štúrova. Projekt dopravného koridoru na južnom Slovensku plánuje vypracovať SNS pre zlepšenie podmienok na rozvoj podnikania.
Kým v oblasti cestnej dopravy sa stranu viac-menej zhodujú, rozdielne názory prejavili v otázke privatizácie. "To málo majetku, čo ešte zostalo v rukách štátu a je určené na privatizáciu, by mala vláda, ktorá vzíde z parlamentných volieb, sprivatizovať hneď na začiatku volebného obdobia," konštatuje SMK. Privatizáciu v železničnej doprave bude podporovať aj KDH. SDKÚ-DS a ĽS-HZDS plánujú podporiť pokračujúci proces transformácie železníc. Strana Smer-SD chce zasa predložiť návrh na holdingové usporiadanie železničných spoločností, konsolidovať situáciu v Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. a nedovoliť predaj spoločnosti vedúci k strate kontroly štátu nad svojim majetkom. "SNS bude brániť, aby otvorenosť dopravného trhu bola zneužitá na vznik monopolných nadnárodných železničných spoločností. Zabezpečíme väčšinovú majetkovú účasť štátu pri vstupe investora do nákladnej dopravy Cargo," konštatuje strana. Politické strany sa však zhodujú na potrebe modernizácie železničných tratí s dôrazom na využitie financií z eurofondov.
Na odľahčenie jednotlivých cestných úsekov majú politické strany viacero návrhov. SNS sa chce presadiť kombinovanou dopravou, podobne aj ĽS-HZDS. Strana Smer-SD chce okamžite zaviesť váženie kamiónov, ako aj zvýšiť dostupnosť a kvalitu verejnej dopravy bez zvyšovania základného cestovného počas celého volebného obdobia rokov 2006 až 2010. Otázkou verejného záujmu v doprave sa plánuje zaoberať aj ĽS-HZDS. Tá chce aj vypracovať a zrealizovať model dlhodobého spolufinancovania diaľnic vo väzbe na zdaňovanie a spoplatňovanie motoristov. Za spravodlivý systém úhrady za používanie diaľnic a rýchlostných ciest pre nákladné vozidlá sa zasadzuje SDKÚ-DS či Smer-SD.