BRATISLAVA - Premyslené aj jednoduché, vážne aj humorné, jednoduché až infantilné - aj takto možno zhodnotiť tohtoročné predvolebné šoty politických strán, ktoré sa zatiaľ objavili v médiách.
Niektoré idú s dobou, iné sú ako z amatérskeho videa. Všetky spája jedno - sľuby, vyhlásenia, prosby. Na voliča však podľa prieskumu i niektorých analytikov veľký vplyv nemajú.
Aj keď reklamné šoty mohli tento rok vysielať už všetky televízie a rádiá, teda aj súkromné, na prvý pohľad sa zdá, že ich nie je až toľko, ako sa pôvodne očakávalo. Strany si totiž na rozdiel od minulosti museli reklamný čas v médiách kúpiť a nevyšlo to lacno. Na obrazovky sa podarilo preniknúť väčšinou solventnejším. "Šotov je zatiaľ dosť málo, aby mohli mať výraznejší vplyv," konštatuje Miloš Mistrík z Rady pre vysielanie a retransmisiu. "Mnohé sú kreatívne, no nie veľmi originálne," hodnotí mediálny analytik Andrej Školkay.
"V rebríčku tzv. deklarovaného vplyvu, ktorý je zostavený podľa toho, čo respondentov v kampani najviac pri ich rozhodovaní oslovuje, sú reklamné šoty na nižších priečkach," hovorí sociológ Marián Velšic z Inštitútu pre verejné otázky, ktorý v minulých rokoch uskutočnil na túto tému prieskum.
Strany však majú iný názor a mnohé si zaplatili aj ten najdrahší čas v deň volieb - napríklad KSS, SDĽ a SMK.
Televízne šoty sú krátke - len 30-sekundové. Napriek tomu sa niektoré strany pokúšajú povedať čo najviac a čo nestihnú, to do obrazu dopíšu. Príkladom je KSS či SDĽ, kde sa to červenými predvolebnými heslami len tak mihá.
Pri SDKÚ, SF či ANO vidno premyslenú dramaturgiu. Prísne sa sleduje jedno hlavné posolstvo a vyjadrovacie prostriedky sú primerané. Napríklad SDKÚ kladie dôraz na myšlienku pokračovania reforiem, SF na apel na voličov, aby prišli k voľbám.
Iné sa snažia o nemožné - strana Nádej má v šote všetko: nadšenie, pesničku, príhovor predsedníčky, čo-to od ostatných členov strany a nakoniec spoločné pózovanie. "Sú ako spevácka družina. Je to príliš umelé, málo charizmatické postavy," hovorí mediálny analytik Andrej Školkay. Zapamätateľný je bizarný reklamný šot Prosperity Slovenska - v pozadí Tatry, hrady a pokus o rým: "My stojíme pri vás, voľte číslo 13."
Triezvosť vo svojom rozhlasovom šote niekoľkokrát zdôrazňuje Víťazoslav Moric z koalície
SLNKO: "Bude národnú politiku robiť vždy s triezvou hlavou a vždy bude chrániť vaše záujmy. To chce triezvu národnú politiku."

Beata
Balogová
