Vyrojili sa haldy prieskumov

BRATISLAVA - Len niekoľko dní pred parlamentnými voľbami sa objavili prieskumy preferencií strán, ktoré zverejnili doteraz neznáme agentúry.

Firmy Key Media z Prievidze, Antre Public z Banskej Bystrica a Abakis z Bratislavy poslali do médií výsledky sondáží, ktoré nie

vždy zodpovedajú prieskumom známych agentúr. V dvoch z nich sa napríklad ANO pohybuje na hranici zvoliteľnosti do parlamentu, v ďalšej má iba 0,88 percenta a naopak SNS 12,5 percenta.

Ľudia z neznámych agentúr tvrdia, že ich prieskumy sú rovnako reprezentatívne ako tie, ktoré robili známe agentúry ako ÚVVM, MVK, Focus alebo OMV SRo. Médiá ich prieskumy ignorovali, výnimkou boli len tlačové agentúry.

"Politické preferencie sú dva alebo tri dni pred voľbami mimoriadne citlivou záležitosťou," povedala sociologička Ľudmila Benkovičová z OMV. O spomenutých agentúrach doteraz nepočula a médiá by mali podľa nej zverejňovať len prieskumy overených a známych agentúr. Benkovičová upozornila, že v minulosti sa niektoré prieskumy rôznych agentúr mohli stať súčasťou politickej reklamy.

O agentúrach Key Media, Antre Public a Abakis doteraz nepočul ani podpredseda Slovenskej asociácie výskumných agentúr a šéf agentúry Focus Ivan Dianiška. Aj on sa pozastavil nad niektorými ich výsledkami.

Podľa Dianišku vypracovanie reprezentatívneho výskumu preferencií stojí najmenej 100-tisíc korún a presnosť prieskumov záleží na kvalite anketárskej siete, ktorú treba starostlivo vybudovať.

Spolumajiteľka Key Media Bibiána Slávková pre SME povedala, že prieskum robila ona a jej syn, ktorý študuje marketingovú komunikáciu. Ide o prvú politickú sondáž, ktorú jej firma robila.

Metóda, akú na prieskum použili, bola jednoduchá. So synom si rozložili deväť telefónnych zoznamov a náhodným výberom volali takmer 1500 respondentom.

"Chceli by sme sa tým potom neskôr zaoberať aj podrobnejšie, keď dopíše bakalársku prácu," povedala Slávková o synovi. Tvrdí, že to "nie je len taká hra", ale pripustila, že sa chceli aj zviditeľniť.

Výrazne odlišné výsledky oproti bežným preferenciám zverejnila bratislavská spoločnosť Abakis. Podľa jej sondáže má SNS podporu 12,5 % ľudí, HZDS chce voliť len 8,1 % a ANO len 0,88 %.

V Abakise nám povedali, že majú sieť 550 kvalifikovaných anketárov a že stoja za reprezentatívnosťou tohto prieskumu.

Agentúra Antre public robila prieskum na malej vzorke 600 respondentov, z ktorých voliť by išlo len 420 ľudí. Renomované agentúry pri reprezentatívnych prieskumoch obvykle používajú zhruba dvojnásobnú vzorku.

Výsledky, ktoré Antre Public zverejnila, približne korešpondujú s tými od známych agentúr. "Myslím si, že má rovnakú váhu alebo neváhu ako všetky ostatné prieskumy, ktoré sa z času na čas objavia," povedal konateľ firmy Ľuboš Priehoda. (knm)

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 745
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 775
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 054
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 436
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 421
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 384
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 446
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 717
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 342
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

TECH

BlackBerry vstáva z mŕtvych, chystá novinku s klávesnicou

Klávesnica, touchpad, dobre čitateľný displej a kvalitné fotoaparáty.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

Neprehliadnite tiež

Analytici: Ficove zajacoviny sú určené ľudu, nie Druckerovi

Reči premiéra o tom, že tvrdo zakročí proti úsporným opatreniam VšZP, sú podľa expertov prejavom Ficovho populizmu, nie nespokojnosti s Druckerom

Janušeka za kontrolu podniku v Žiline aj platia

Exministra, ktorému hrozí dvadsaťročný trest za nástenkový tender, používa magistrát ako prvok verejnej kontroly

Pozrite si, na čom chce šetriť štátna poisťovňa, aby sa dostala zo straty

Denník SME prináša zoznam úsporných opatrení, ako ho navrhla štátna poisťovňa a schválil Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.

Súdna rada vyjadrila znepokojenie nad zámerom poľskej vlády v oblasti justície

Podľa návrhu poľskej vlády by mala byť súdna rada v tejto krajine po novom dvojkomorová.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop