Vyrojili sa haldy prieskumov

BRATISLAVA - Len niekoľko dní pred parlamentnými voľbami sa objavili prieskumy preferencií strán, ktoré zverejnili doteraz neznáme agentúry.

Firmy Key Media z Prievidze, Antre Public z Banskej Bystrica a Abakis z Bratislavy poslali do médií výsledky sondáží, ktoré nie

vždy zodpovedajú prieskumom známych agentúr. V dvoch z nich sa napríklad ANO pohybuje na hranici zvoliteľnosti do parlamentu, v ďalšej má iba 0,88 percenta a naopak SNS 12,5 percenta.

Ľudia z neznámych agentúr tvrdia, že ich prieskumy sú rovnako reprezentatívne ako tie, ktoré robili známe agentúry ako ÚVVM, MVK, Focus alebo OMV SRo. Médiá ich prieskumy ignorovali, výnimkou boli len tlačové agentúry.

"Politické preferencie sú dva alebo tri dni pred voľbami mimoriadne citlivou záležitosťou," povedala sociologička Ľudmila Benkovičová z OMV. O spomenutých agentúrach doteraz nepočula a médiá by mali podľa nej zverejňovať len prieskumy overených a známych agentúr. Benkovičová upozornila, že v minulosti sa niektoré prieskumy rôznych agentúr mohli stať súčasťou politickej reklamy.

O agentúrach Key Media, Antre Public a Abakis doteraz nepočul ani podpredseda Slovenskej asociácie výskumných agentúr a šéf agentúry Focus Ivan Dianiška. Aj on sa pozastavil nad niektorými ich výsledkami.

Podľa Dianišku vypracovanie reprezentatívneho výskumu preferencií stojí najmenej 100-tisíc korún a presnosť prieskumov záleží na kvalite anketárskej siete, ktorú treba starostlivo vybudovať.

Spolumajiteľka Key Media Bibiána Slávková pre SME povedala, že prieskum robila ona a jej syn, ktorý študuje marketingovú komunikáciu. Ide o prvú politickú sondáž, ktorú jej firma robila.

Metóda, akú na prieskum použili, bola jednoduchá. So synom si rozložili deväť telefónnych zoznamov a náhodným výberom volali takmer 1500 respondentom.

"Chceli by sme sa tým potom neskôr zaoberať aj podrobnejšie, keď dopíše bakalársku prácu," povedala Slávková o synovi. Tvrdí, že to "nie je len taká hra", ale pripustila, že sa chceli aj zviditeľniť.

Výrazne odlišné výsledky oproti bežným preferenciám zverejnila bratislavská spoločnosť Abakis. Podľa jej sondáže má SNS podporu 12,5 % ľudí, HZDS chce voliť len 8,1 % a ANO len 0,88 %.

V Abakise nám povedali, že majú sieť 550 kvalifikovaných anketárov a že stoja za reprezentatívnosťou tohto prieskumu.

Agentúra Antre public robila prieskum na malej vzorke 600 respondentov, z ktorých voliť by išlo len 420 ľudí. Renomované agentúry pri reprezentatívnych prieskumoch obvykle používajú zhruba dvojnásobnú vzorku.

Výsledky, ktoré Antre Public zverejnila, približne korešpondujú s tými od známych agentúr. "Myslím si, že má rovnakú váhu alebo neváhu ako všetky ostatné prieskumy, ktoré sa z času na čas objavia," povedal konateľ firmy Ľuboš Priehoda. (knm)

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  6. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 712
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 7 085
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 025
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 562
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 740
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 306
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 157
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 978
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 959
  10. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 493

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

SVET

Jeden víťaz a samí porazení. Čo ukázali nemecké voľby

Takmer štvrtina nemeckých voličov hlasovala za extrém.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

Neprehliadnite tiež

Domov

Vládny špeciál Tupolev mieri do múzea

Pozrite si interiér lietadla, v ktorom lietali slovenskí prezidenti.

Domov

Po študentoch sa na Kaliňáka zas chystá opozícia

Na pondelkový protikorupčný protest chcú prísť tisíce ľudí. Organizátori pozvali aj premiéra Roberta Fica

Domov

V posledný septembrový týždeň by malo prísť babie leto

Nedá sa povedať, či počasie vydrží dlhšie alebo bude iba otázkou pár dní.

Domov

Remišová: Ak bude treba, Kiska by sa mal za kauzu ospravedlniť

Obyčajní navrhujú sprísnenie majetkových priznaní.