Vláda bude presadzovať makroekonomickú politiku zameranú na dlhodobo udržateľný ekonomický rast. Mal by byť podporovaný rastom produktivity práce, prílevom zahraničných investícií, priaznivým podnikateľským prostredím, ale aj stabilným vývojom koruny, primeranými úrokovými sadzami a prehľadnými daňovými zákonmi.
8 Hodnotenie
Ekonomický rast sa blížil k rekordným úrovniam, patril medzi najrýchlejšie v EÚ. Vlani stúpol o 6 %. Produktivita práce v rokoch 2002 až 2006 stúpala v priemere
o 4,4 % ročne.
Úrokové sadzby klesli.
Koruna sa postupne zhodnocovala. Jej spevňovanie zastavila posledná vládna kríza z februára 2006, ktorá spôsobila rozpad koalície. Koncom roka sa euro predávalo za 41,5 koruny, v súčasnosti je to 37,7 koruny.
Á Cieľ
V spolupráci s NBS pripraví stratégiu krokov na vstup do hospodárskej a menovej únie. V prípade priaznivého prostredia urobí opatrenia, aby SR splnila podmienky na vstup do eurozóny už roku 2006.
8 Hodnotenie
Vlani vláda schválila Národný plán zavedenia eura. Európska komisia vyhodnotila Slovensko ako najlepšie v plnení technických kritérií. Vstúpili sme do európskeho mechanizmu výmenných kurzov ERM II. Naplnenie maastrichtských kritérií v roku 2007 a pripravenosť prijať euro v januári 2009 vyzerá reálne. Plán splniť podmienky už v roku 2006 nevyšiel.
Á Cieľ
Vláda bude podporovať nezávislosť NBS a bude sa zasadzovať o intenzívnu komunikáciu s centrálnou bankou pri formulovaní hospodárskej politiky.
8 Hodnotenie
Vláda až na jednu výnimku - pokus ministra financií Ivana Mikloša "radiť" banke, aké kompetencie má dať novému viceguvernérovi Martinovi Bartovi - nezasahovala do nezávislosti centrálnej banky.
Á Cieľ
Vláda sprísni pravidlá obstarania a nakladania s majetkom štátu. Zavedie efektívnejší model správy štátneho majetku.
8 Hodnotenie
Nevytvorila sa správcovská spoločnosť, ktorá by mala na starosti správu a hospodárenia s majetkom štátu. Vyšla však príručka pre verejné obstarávanie.
Á Cieľ
Analýza zadlženosti verejného sektora.
8 Hodnotenie
Vláde sa podarilo znížiť zadlženie štátu v pomere k HDP aj pre nový spôsob správy dlhu. Prestala poskytovať štátne záruky. Podiel sa podarilo znížiť pod 40 % HDP. V skutočnosti je o niekoľko percent vyšší, lebo dlh, ktorý má štát voči Štátnej pokladnici, sa do tohto ukazovateľa nezaratáva. Hodnota dlhu stúpla na vyše pol bilióna.
Á Cieľ
Zvýšenie efektívnosti výberu daní a odvodov. Prísny výber bude jedným zo základných predpokladov znižovania ich sadzieb. Vláda zváži možnosti zjednotenia sadzieb dane z príjmov, ktoré plynú z rovnakej alebo obdobnej činnosti, najmä ak ide o príjmy z podnikateľských aktivít právnických a fyzických osôb. Pred vstupom do EÚ sa zjednotia sadzby DPH.
8 Hodnotenie
Vo výbere daní a odvodov nenastal výraznejší posun, lebo vláda neurobila reformu daňovej sústavy. Zjednodušila však daňový systém, podniky a ľudia sa menej vyhýbajú plateniu daní. Nad rámec programového vyhlásenia vláda zaviedla rovnú daň. Tá nemala nadštandardne pozitívny dosah na ekonomiku. Bola však dobrým lákadlom pre investorov. Kleslo daňové zaťaženie. Problémom zostávajú odvody.
Dôchodky, nezamestnanosť, odvody, sociálne dávkyÁ Cieľ
Vláda pripraví podmienky na postupné vytvorenie bezpečného a spravodlivého dôchodkového systému postaveného na troch pilieroch.
8 Hodnotenie:
Kabinet splnil cieľ rozbehnúť kapitalizačný pilier. Ľudia si v ňom šetria na penzie 9 percentami z hrubej mzdy bez toho, aby sa im zvýšili odvody. Postupné odstraňovanie nedostatkov sporenie na penzie vylepšilo.
Problémy sú však v prvom - priebežnom systéme - ktorý predstavuje Sociálna poisťovňa. Parlament na návrh vlády schválil nadštandardne štedrý prvý pilier, ktorý zabezpečuje až 50-percentnú náhradu priemerného zárobku občana. Štátne financie takúto záťaž dlhodobo neunesú bez zvyšovania odvodov alebo rýchlejšieho zvyšovania veku odchodu do penzie. Okrem toho Sociálna poisťovňa zle prepočítala svoje financie a výrazne zhoršuje bilanciu verejných financií.
Á Cieľ
Kabinet pripraví a presadí opatrenia na zvýšenie motivácie jednotlivca nájsť a udržať si zamestnanie. Osobitnú pozornosť bude venovať dlhodobo nezamestnaným, aby zabezpečenie ich základných potrieb bolo spojené s motiváciou zamestnať sa.
8 Hodnotenie:
Základnou filozofiou bolo dosiahnutie toho, aby sa oplatilo pracovať. Zvýšila sa adresnosť dávok, aby sa nedali zneužívať a viac motivovali k práci. Podmienky na ich získanie sa sprísnili. Aj vďaka tomu klesla nezamestnanosť, ktorú sleduje Ústredie práce pod 11 %. Toto číslo však neodzrkadľuje skutočný stav. Ráta totiž iba s ľuďmi, ktorí sú v evidencii úradov práce. Skutočná nezamestnanosť je vyššia. To však nič nemení na tom, že nezamestnanosť klesla.
Á Cieľ
Vláda dôkladne zanalyzuje Zákonník práce a zákon o kolektívnom vyjednávaní
a navrhne zmeny, ktoré spružnia trh práce.
8 Hodnotenie
Parlament prijal veľkú novelu Zákonníka práce a zákona o kolektívnom vyjednávaní. Zákonník práce zjednodušil zamestnávanie vo viacerých druhoch pracovných pomerov: na dobu určitú, na kratší pracovný čas, v pracovnom pomere s domáckymi zamestnancami.
Novela Zákonníka práce uvoľnila úpravu pracovných podmienok a podmienok zamestnania. Odstránili sa administratívne zásahy iných inštitúcií do pracovnoprávnych vzťahov a zjednodušila sa úprava niektorých právnych inštitútov vo väzbe na pracovné právo EÚ.
Doprava * Cieľ
Dôraz na racionalizáciu nákladov pri výkonoch vo verejnom záujme v železničnej osobnej doprave a verejnej autobusovej doprave. Vláda bude žiadať vyššiu finančnú disciplínu a tvrdé rozpočtové obmedzenie. Uhradí dohodnuté výkony vo verejnom záujme v plnej miere.
* Hodnotenie
Na výkony vo verejnom záujme išlo z verejných rozpočtov pre železničnú dopravu takmer 30 miliárd. Vláda oddlžila železničné spoločnosti. Okrem toho v roku 2004 ŽSR poskytla pôžičku 1,2 miliardy korún na úhradu záväzkov voči Sociálnej poisťovni.
* Cieľ
Vo výstavbe, obnove a údržbe ciest a diaľnic vláda zavedie nové prísne pravidlá na zamedzenie nárastu nákladov, neefektívnosti a netransparentnosti.
* Hodnotenie
Náklady stavieb stúpali ročne o 6 až 12 percent, čo je v porovnaní s okolitými štátmi dosť veľa. Vláda sa zaoberala problémom zvyšovania nákladov stavieb. Aj preto od januára 2006 zaviedla pravidlá na určovanie pevných cien pri výstavbe diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy. Tým sa docielilo, že jednotkové ceny sa počas výstavby meniť nebudú.