FOTO |
Čo sa dialo v SMKVýhrady k Csákymu
V roku 2003 sa objavili sa výhrady k vicepremiérovi Pálovi Csákymu ohľadne pripravenosti na čerpanie eurofondov. Csáky čelil kritike aj preto, že manželka jeho hovorcu dostala zákazku súvisiacu s úradom vicepremiéra a v súvislosti s objednaním eurohymny. Hovorca Miklósi odstúpil, Csáky zostal.
Kritika Dzurindu
Predsedu strany Bélu Bugára zvolili za predsedu SMK na ďalšie štyri roky. SMK spolu s KDH v roku 2003 vystúpili proti štýlu vládnutia premiéra Mikuláša Dzurindu po kauze odvolania šéf NBÚ Jána Mojžiša a Ivana Šimka.
Podpora Mikloškovi
V prezidentských voľbách SMK podporila kandidáta KDH Františka Mikloška.
Zmeny vo vedení
Vo vedení strany sa udiali aj personálne zmeny. Po zistení, že zástupca predsedu SMK Árpád Duka-Zólyomi figuruje v zoznamoch ÚPN ako agent ŠtB, sa sám vzdal straníckej funkcie.
Regionálne voľby
V regionálnych voľbách sa ocitla SMK v špecifickej situácii v Nitrianskom kraji. V uplynulom období strana ovládla krajský parlament, zvyšné strany boli nespokojné s jej fungovaním. K SMK sa nepripojili ani tradiční spojenci z parlamentu a v kraji sa vytvorila tzv. slovenská koalícia. SMK reagovala tým, že jej kandidát na župana sa vzdal kandidatúry.
Korupšné kauzy
SMK neobchádzali kauzy spojené s korupciou. Riaditeľ Okresného pozemkového fondu v Galante, ktorý bol obvinený z korupcie, sa vzdal členstva v strane. Stolička sa istý čas triasla aj pod ministrom pôdohospodárstva Zsoltom Simonom. Firma, v ktorej pôsobil, dostala agrodotácie. SMK ministra podržala.
Kritika SIS
Strana viackrát kritizovala pôsobenie SIS. Vyšla s podozrením, že SIS zbiera informácie, ktoré by mohli slúžiť na diskreditáciu strany. Príkladom mali byť aj informácie o dianí na Simonovom ministerstve.
Čo SMK sľubovala vo voľbách pred štyrmi rokmi a čo teraz Vzdelanie
2002 - Chceli presadiť povinné rozvíjanie komunikatívnych schopností, štúdium cudzích jazykov, resp. výučbu výpočtovej techniky. Zriadenie sietí tzv. internetových domov. Založenie štátom financovanej maďarskej univerzity. Zvyšovanie platov pedagógov, zavedenie systému výhodných úverov pre začínajúcich pedagógov
2006 - Rozširovať okruh zdrojov určených na vzdelávanie tak, aby sa na konci volebného obdobia priblížili k 5 % HDP. Podnietiť efektívnejšiu výučbu cudzích jazykov a rozširovanie praktického výcviku z informatiky. Podpora vzdelávania v materinskom jazyku.
Rodina
2002 - Chceli presadiť, aby pracovníci s nízkymi príjmami za každé dieťa, ktoré pravidelne navštevuje školu, mohli okrem odpočítateľnej položky, znížiť svoj daňový základ o ďalších 12-tisíc ročne. Lepšia prístupnosť úverov na bývanie. V prípade školopovinných detí chceli zmeniť rodinné prídavky na prídavky na vzdelávanie
2006 - Posilniť výstavbu nájomných bytov. Zavedenie tzv. detských dlhopisov, t. j. príspevkov na každé narodené dieťa vo výške 10- až 15-tisíc, ktoré by sa úročili a vyplácali po dosiahnutí 18 rokov.
Právo a spravodlivosť
2002 - Zavedenie inštitútu vyšetrovacieho sudcu, sprísnenie trestov za zneužitie policajnej a sudcovskej moci. Boj proti korupcii s pomocou agentov provokatérov. Prísne trestanie násilia páchaného v rodine.
2006 - Viac policajtov na uliciach. Zavedenie "verbovacieho" a vernostného príspevku policajtom. Stabilizácia, prípadne rozšírenie právomoci mestských polícií. Sprísnenie kontroly tajných služieb, zriadenie ústredného úradu, ktorý by zabezpečoval odpočúvanie.
Zdravotníctvo
2002 - Vytvorenie viaczdrojového systému financovania. Dotovanie lacnejších a rovnako účinných domácich liekov z rozpočtových prostriedkov. Vytvoriť väčšie možnosti na to, aby regióny disponujúce potrebnými finančnými prostriedkami mohli výraznejšie zasahovať do fungovania nemocníc.
2006 - Postupné zvyšovanie prostriedkov na zdravotníctvo do úrovne 7 až 8 % HDP. Zníženie finančnej spoluúčasti pacientov. Výrazné posilnenie systému rodinnej a odbornej lekárskej starostlivosti. Okrem povinného zdravotného poistenia zaviesť doplnkový poistný systém na nadštandardnú starostlivosť.
Dôchodky
2002 - V záujme udržateľnosti dôchodkového systému je nevyhnutné dokončiť reformu sociálneho poistenia. Druhým pilierom dôchodkového poistenia je zavedenie osobných účtov, ktoré pracovníkom umožnia, aby si významnú časť svojho dôchodku ušetrili z vlastnej mzdy.
2006 - SMK je za zachovanie dôchodkového systému tak, ako bol nastavený reformnými zákonmi. Je proti tomu, aby sa znižovali príspevky do druhého dôchodkového piliera.
Dane a odvody
2002 - Znižovaním daňového zaťaženia a iných odvodov chceli posilňovať "podnikateľského ducha" občanov. Komplexnou daňovou reformou a reštrukturalizáciou štátneho financovania vytvoriť ekonomické základy samospráv.
2006 - Súčasný daňový systém sa osvedčil, SMK ho nechce meniť. Trvá na zachovaní rovnej dane, ktorú chce znížiť na 17 %. Chce "výrazne" znížiť odvodové zaťaženie zamestnávateľov. Štát by mal podľa SMK platiť za svojich poistencov vyššie odvody. Strana podporuje zjednotenie jednotlivých vymeriavacích základov pre zdravotné a sociálne poistenie. Výber odvodov by sa mal spojiť s výberom daní.
Regionálne rozdiely
2002 - Rozvoj zaostávajúcich regiónov dosiahnuť cez koordinované využívanie verejných financií, dotácií z únie a regionálnych zdrojov. Do chudobných regiónov by mali ísť aj ďalšie štátne prostriedky na rozvoj. Vybudovanie južnej diaľnice.
2006 - Chcú pokračovať v projektoch ISPA v Šamoríne, Galante, Šali, Veľkom Krtíši, Medzibodroží, pri Uhu a regiónoch na východnom Zemplíne. Oblasti, ktoré nebude možné dobudovať pomocou fondov Európskej únie, chce SMK podporiť z Environmentálneho fondu.
Euro
2006 - Zavedenie eura v roku 2009.
Bugár: Slušný výsledok? Minimálne desať percent
Na otázky odpovedal predseda SMK BÉLA BUGÁR.
SNS nebola v tomto období vôbec v parlamente. Šéf HZDS Mečiar je k vám jemnejší, boli ste osem rokov vo vláde, Slovensko je v EÚ. Nedá sa povedať, že maďarská menšina je za vodou?
"Nie. Určite už žiadna vláda neurobí to, čo sa dialo v minulosti, že bude vyhadzovať ľudí z práce len preto, že boli maďarskej národnosti. Predpokladám, že nikto nebude vyvolávať napätie pre dvojjazyčné vysvedčenia, kde boli v minulosti vyhodení riaditelia škôl. Ešte nie je všetko vyriešené. Napätie môže vzniknúť. Napríklad v zákone nie je, že občianske sobáše môžu byť aj v materinskom jazyku a sú. Keby niekto odkázal dotyčných na zákon, už je problém. Alebo charta regionálnych menšinových jazykov. Je "vycapená" vo výkladnej skrini, ale vykonávacie predpisy doteraz nie sú. Alebo finančná dotácia pre menšinovú kultúru, o ktorej rozhoduje parlament. Chceli by sme, aby to bolo nezávislé."
Tipos vypísal súťaž, podľa ktorej by ste mali skončiť na druhom mieste z trojky KDH, SMK a SDKÚ. To je slušný výsledok, nie?
"Je to dobrý výsledok, ale vtedy, ak by prvý mal 20, druhý 18 percent . Slušný výsledok bude, ak získame minimálne 10 percent a budeme môcť zasahovať do veľkej politiky."
Vaši voliči najkritickejšie vnímali reformu zdravotníctva. Ktoré reformy budete pred voličmi obhajovať a ktoré nie?
"Väčšina reforiem, ktoré nie sú dokončené, potrebujú opravy. Najviac zdravotníctvo, ale to neznamená, že treba prestať, že treba zastaviť transformáciu nemocníc. Aj pre mňa je veľmi nepríjemné chodiť von a vysvetľovať to ľuďom. Možno sme urobili niektoré chyby, ktoré priznávame, ale bez transformácie nemocníc sa nedá."
Čo považuje SMK za úspech počas svojho pobytu vo vláde?
"Je toho viac. Napríklad prípravu na čerpanie z eurofondov. Premiér síce hrozil vicepremiérovi Csákymu, ale dnes je výsledok taký, že sme predbehli všetky štáty V 4. Potom rôzne programy na ministerstve výstavby a regionálneho rozvoja. Stavebné firmy zažívajú boom. Keď minister Simon zobral rezort pôdohospodárstva, vôbec nebol pripravený na vstup do EÚ. Dnes sudca Hrubala, keď ešte pracoval na protikorupčnom odbor Úradu vlády, vyhlásil, že tento rezort je najodolnejší voči korupcii."
Viete si prestaviť, že by sa po voľbách zrušila maďarská univerzita v Komárne?
"Nemyslím si."
Pred štyrmi rokmi ste hovorili, že sa budete snažiť, aby tu bolo maďarské biskupstvo. Stále tu nie je.
"Nie, že sa budeme snažiť, ale že budeme pomáhať cirkvi."
Takisto ste mali v programe zlepšenie dopravného spojenia po južnej trase, ale nejako sa tomu nedarí.
"Zabúdame. Kto pred dvoma rokmi vybojoval, že 40 percent peňazí na autostrády, ide na tieto cesty? SMK. Toto už je dnes viditeľné, napríklad obchádzka pri Fige a Ožďanoch."
Budete chcieť po voľbách tie ministerstvá, ktoré máte teraz?
"Nie je to rozhodnuté. Môže sa stať, že niektoré ani chcieť nebudeme."
Ktoré? Pôdohospodárstvo?
"Uvidíme."
KANDIDÁTKA1. Béla BUGÁR, Ing., 47 r., strojný inžinier,
2. Pál CSÁKY, Ing., 50 r., chemický inžinier,
3. Gyula BÁRDOS, 48 r., pedagóg,
4. Miklós DURAY, RNDr., 60 r., geológ,
5. László SZIGETI, 48 r., pedagóg,
6. Iván FARKAS, Ing., 40 r., ekonom. inžinier,
7. László GYUROVSZKY, Ing., 46 r., elektroinžinier,
8. László KÖTELES, 48 r., technik,
9. Klára SÁRKÖZY, MUDr., 53 r., zubná lekárka,
10. Zsolt SIMON, Ing., 35 r., poľnohospodár,
11. László NAGY, PhDr., 57 r., sociológ,
12. József BERÉNYI, Mgr., 39 r., politológ,
13. László MIKLÓS, prof., RNDr., DrSc., 57 r., vysokoškolský profesor,
14. Gábor GÁL, Mgr., 31 r., právnik,
15. Ágnes BIRÓ, PaedDr., 48 r., pedagóg,
16. István PÁSZTOR, Ing., 49 r., elektroinžinier,
17. Anna SZÖGEDI, 56 r., pedagóg,
18. Tibor BASTRNÁK, MUDr., 41 r., lekár,
19. György JUHÁSZ, PaedDr., PhD., 36 r., vysokoškolský učiteľ,
20. Erzsébet POGÁNY, Ing., 46 r., ekonómka,
21. Elemér JAKAB, 38 r., starosta,
22. István KOVÁCS, PhDr., 52 r., historik,
23. János SZIGETI, 53 r., starosta,
24. László POMOTHY, Ing., 49 r., elektroinžinier,
25. Pál ZACHAR, Ing., 50 r., elektroinžinier,
26. István POMICHAL, Ing., 41 r., poľnohosp. inžinier,
27. Štefan BUGÁR, Ing., 50 r., elektroinžinier,
28. Károly PECZÁR, Mgr., 35 r., riaditeľ úradu podpredsedu vlády,
29. Zoltán MARCZELL, Ing., 37 r., stavebný inžinier,
30. Lajos LADÁNYI, 47 r., informatik,