Bratislava 15. júna (TASR) - Za nudnú a nezaujímavú považuje tohtoročnú predvolebnú kampaň známy imidžmejkr Fedor Flašík. "Politické strany akoby sa báli ísť do väčšej konfrontácie -argumentačnej, nie osobnej. V kampani zároveň odznelo málo posolstiev," povedal dnes pre TASR Flašík. S istým leitmotívom prišla iba SDKÚ - aby sa pokračovalo v reformách, respektíve Smer-SD - bližšie k ľuďom. "Inak celá kampaň budila dojem, aby sa strany po voľbách mohli akokoľvek spojiť, len aby boli vo vláde," konštatoval Flašík s tým, že nikoho neuraziť bolo ústredným heslom strán.
V predvolebnej kampani mu chýbala naozajstná diskusia a snaha strán o poctivé riešenia problémov. Namiesto súboja dobrých a zlých riešení kampaň ostala v rovine súboja ľavice a pravice, čo Flašík považuje za prekonané vzhľadom na to, že v Európe sa už rozdiely medzi pravicovými a ľavicovými subjektmi stierajú. "Nie sú pravicové a ľavicové riešenia, ale dobré a zlé rozhodnutia," dodal. V prípade bilboardov predstavujú podľa neho istú kreativitu plagáty SMK so štyrmi čiernobielymi tvárami predstaviteľov strany. Na profesionálnej úrovni sú spracované aj bilboardy SDKÚ. Flašík sa prvýkrát od roku 1992 aktívne nepodieľal na kampani niektorej zo strán.
Za nudnú a neinvenčnú označil predvolebnú kampaň aj politológ Miroslav Kusý. "Strany akoby sa ani neorientovali na získavanie nových voličov. Bola to skôr nezáživná prezentácia politických strán," poznamenal. Prvýkrát podľa Kusého na Slovensku pri voľbách nejde o "bytie alebo nebytie" demokratického systému, ktorý sa už v krajine podľa voličov zafixoval. V diskusiách stranám podľa neho nešlo ani tak o princípy, štvorica lídrov najdominantnejších strán na seba skôr osobne útočila. Absentoval programový zápas strán, programy boli napísane nudne a nemohli osloviť voliča. Za pohŕdanie voličom považuje Kusý skutočnosť, že politické strany jasne nedeklarovali, s kým pôjdu a koho odmietajú ako koaličného partnera.
Dlhoročná opora KDH František Mikloško si nemyslí, že by tohtoročná kampaň bola nudná. Po 17 rokoch od nežnej revolúcie však podľa neho prichádza generačný útlm - ako u predstaviteľov ponovembrovej éry, tak u občanov. Vstup Slovenska do euroatlantických štruktúr podľa neho takisto priniesol pocit uvoľnenia a uspokojenia, že Slovensko je "zachránené". Za mimoriadne tvrdé považuje Mikloško kampane z rokov 1992 až 1994. Stále však podľa neho pretrváva problém veľkého počtu strán, s čím sa Slovensko bude musieť v budúcnosti vyrovnať.
Predseda poslaneckého klubu ĽS-HZDS Tibor Cabaj hodnotí kampaň ako dobrú. Pozitívne vníma predovšetkým júnový termín volieb, občania majú na politiku viac času ako na jeseň, keď finišujú so zberom úrody. Po ôsmich rokoch ustali útoky voči ĽS-HZDS v predvolebnej kampani. Občania sa podľa Cabaja pozerajú na situáciu pragmaticky, lebo už môžu porovnávať, ako vládol ten-ktorý kabinet.
Za obrovský prínos do slovenskej politickej scény vníma predseda Smeru-SD Robert Fico skutočnosť, že súboj politických strán ostal v polohe programov. "Politické strany sa nepustili do seba takými štandardnými diskreditačnými kampaňami, ktoré sú typické pre iné krajiny, ale súboj bol v polohe programov," konštatoval. Programové konflikty budú podľa Fica dominovať predvolebnej kampani až do jej samého konca, keďže strany môžu agitovať aj v deň volieb.
bmg pa