SME

Slovensko nemá dostatočne vybudovaný krízový manažment štátu

Bratislava 22. marca (TASR) - Slovensko nemá dostatočne vybudovaný krízový manažment štátu v rámci bezpečnostného systému a súčasné zákony umožňujú ...

Bratislava 22. marca (TASR) - Slovensko nemá dostatočne vybudovaný krízový manažment štátu v rámci bezpečnostného systému a súčasné zákony umožňujú jeho fungovanie len čiastočne. Nie sú definované úlohy a postavenie zložiek bezpečnostného systému v čase krízových situácií. Zákony súčasne neustanovujú právomoc rozhodnúť o použití ozbrojených síl a ostatných výkonných zložiek bezpečnostného systému v prípade krízových situácií a v prípade iného ohrozenia života, zdravia a majetku. Hovorí o tom audit, ktorý posudzoval, ako je bezpečnostný systém SR a krízový manažment štátu vôbec schopný riešiť krízové situácie vojenského i nevojenského charakteru.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Výsledkom auditu, ktorý vypracovala komisia na čele so štátnym tajomníkom rezortu obrany Jozefom Pivarčim, je, že súčasná štruktúra orgánov krízového manažmentu na vrcholovej úrovni nie je zjednotená a nespĺňa požiadavky bezpečnosti SR. Na koordináciu činnosti krízových štábov a štábov obrany nie je na vrcholovej úrovni vytvorený kompetentný orgán. Nie sú definované vzájomné väzby medzi jednotlivými podsystémami, ani medzi jednotlivými orgánmi v danom podsystéme navzájom, vrátane kompetencií a povinností, hovorí audit komisie, ktorej členmi boli okrem štátnych tajomníkov niektorých rezortov aj podpredseda Správy štátnych hmotných rezerv SR, či riaditeľ odboru krízového manažmentu a informatiky Úradu jadrového dozoru SR.

Audit, ktorý analyzuje právne podmienky, organizačnú štruktúru, dokumentačné, komunikačné a personálne zabezpečenie v danej oblasti, upozorňuje, že komplexnú zodpovednosť za obranu a ochranu štátu i za riešenie krízových situácií spojených s bezpečnosťou štátu nesie vláda SR. Táto zodpovednosť však nie je výslovne ustanovená v žiadnom právnom predpise. V súčasnosti nejestvuje ani jej výkonný prvok, ktorý by sa zo zákona zaoberal monitorovaním a analýzou rizík a ktorý by pripravoval vláde návrhy rozhodnutí na úseku preventívnych činností, ale aj priameho riešenia krízových situácií. Vytvorenie dočasného situačného centra na Ministerstve zahraničných vecí SR nevytvára podmienky na nepretržité monitorovanie a hodnotenie situácie, ako základný predpoklad pre prijímanie zodpovedajúcich rozhodnutí pri riešení krízových situácií. Na vrcholovej úrovni krízového manažmentu štátu nie je ani pripravená dokumentácia, ktorá by vytvárala dostatočné podmienky na riešenie možných krízových situácií vojenského i nevojenského charakteru a poskytovala tak vláde komplexné metodické postupy na riešenie krízových situácií.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo obrany ako ústredný orgán štátnej správy, ktorý je zodpovedný za riadenie obrany, koordinovanie činnosti orgánov štátnej správy, samosprávy a iných právnických osôb a fyzických osôb na úseku obrany, nemá vytvorený žiadny poradný, odborný a výkonný prvok krízového riadenia. Presun zodpovednosti za krízové riadenie z Ministerstva obrany SR na Generálny štáb Armády SR, ktorý je orgánom velenia, nie je podľa auditu v súlade s platnou legislatívou.

Pre oblasť krízového manažmentu na vrcholovej úrovni chýbajú profesionálne pripravení pracovníci, manažéri na komplexné riešenie krízových situácií v rámci bezpečnostného systému. Rovnako absentuje príprava ústavných činiteľov a volených funkcionárov verejnej správy na úseku krízového riadenia, ako je to zaužívané v mnohých európskych krajinách.

SkryťVypnúť reklamu

Osobitnú kapitolu tvorí komunikačný a informačný systém. Na Slovensku však okrem plošne prevádzkovaného Jednotného informačného systému hospodárskej mobilizácie neexistuje celoštátny, ucelený komunikačný a informačný systém krízového riadenia. Vytvorenie takéhoto systému je pritom základnou podmienkou vybudovania a fungovania krízového manažmentu štátu.

*alf som

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 162
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 844
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 161
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 389
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 258
  6. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 154
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 078
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 915
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu