Bratislava 23. marca (TASR) - Predseda Veľkej rady Afganistanu Ismail Kásim Jar dnes prostredníctvom mobilného telefónu pozdravil zástupcov afganskej komunity na Slovensku a ich priateľov.
Hlas politika, zosilnený reproduktormi, si vypočuli účastníci projektu Deň Afganistanu na Slovensku, ktorý vyvrcholil oslavami príchodu afganského Nového roku - Nawruz. Jeho súčasťou bol seminár na tému budúcnosti Afganistanu po dlhotrvajúcej vojne, problémov afganských utečencov a možnostiach medzinárodnej pomoci pre túto krajinu.
"Dnes má Afganistan a jeho obyvatelia, ktorých poznamenalo nekonečné utrpenie a bolesť, konečne nádej na lepšiu budúcnosť," povedal Douglas Hengel z Veľvyslanectva USA v SR. Hovorkyňa UNHCR Mária Čierna zase upozornila, že Afganci sú najpočetnejšou utečeneckou komunitou na Slovensku. Aj úrad, ktorý zastupuje, pomáha tým, ktorí získali štatút utečenca, hľadať ubytovanie, prácu a zapojiť sa tak do normálneho života.
V rámci projektu, ktorý organizoval Zväz Afgancov na Slovensku v spolupráci s Asociáciou pre kultúru vzdelávania a komunikáciu, vystúpila aj afganská utečenka Sahraa Karimi. Táto herečka hrala hlavnú úlohu v iránskom filme Dcéry Slnka, ktorý získal jednu z hlavných cien na bratislavskom filmovom festivale. Momentálne sa na Slovensku usiluje získať štatút utečenca.
Nawruz, teda príchod jari a nového života do prírody sa oslavuje v Afganistane od nepamäti presne 21. marca na deň jarnej rovnodennosti. Oslavujú ho aj Kurdi, Iránci, či obyvatelia niektorých stredoázijských republík. Tento rok ho afganská komunita na Slovensku oslavovala až dnes pri príležitosti spomínaného projektu.
Donedávna vládnuci talibanskí fundamentalisti chceli tento ľudový sviatok vykoreniť, pretože bol podľa nich neislamský. Slávnosť má veľký význam pre prívržencov šiitskej islamskej vetvy, zatiaľ čo militantný Taliban, ktorý v Kábule vládol od roku 1996, sa hlásil k sunnitskému islamu.
Nawruz podľa legiend založil prvý vládca Ariany, dnešného Afganistanu, Jamshid. Počas stáročí dostal Nawruz pod vplyvom rôznych národov, kultúr a náboženstiev rozmanité podoby, ale jeho hlavná myšlienka, teda oslava nového života, zostala zachovaná. Podľa zoroastrizmu, ktorý sa neskôr v 1. tisícročí pred našim letopočtom stal hlavným náboženstvom všetkých indoiránských národov, sa rok začína v deň Ohrmazd, prvý deň mesiaca Farvardin, práve v deň jarnej rovnodennosti. Nawruz zostal sviatkom nového dňa a nového začiatku aj po príchode islamu v 7. storočí.
Nawruz nie je len rodinným, ale aj spoločenským sviatkom. V predvečer sviatkov sa v rodinách pripravujú špeciálne jedlá a príbuzní sa vzájomne obdarúvajú. Jedným zo symbolov Nawruzu sú mladé pšeničné výhonky, ktoré pestujú niekoľko týždňov pred príchodom sviatkov vo vázach mladé slobodné dievčatá. V predvečer Nawruz z nich pripravujú sladkosť, ktorá sa nazýva samano alebo samanak. Toto jedlo je súčasťou siedmich jedál, začínajúcich sa na písmeno sin, naše "s". Jedáva sa aj ryba, jahňacina a ryža so špenátom - sabzi čalao. V deň Nawruz a ďalších dňoch sa koná množstvo spoločenských akcií spojených s príchodom jari, ale aj rôzne súťaže a hry.