Koaličná zmluva medzi SMER-SD, SNS a ĽS-HZDS

BRATISLAVA 2. júla (SITA) -


Koaličná zmluva uzatvorená medzi politickými stranami Smer- Sociálna demokracia (SMER) a Slovenská národná strana (SNS) a Ľudová strana - Hnutie za demokratické Slovensko (ĽS-HZDS)


Preambula

SMER-SD, SNS a ĽS-HZDS vychádzajúc z vôle občanov vyjadrenej vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky zo dňa 17. júna 2006, uzatvárajú na základe výsledkov týchto volieb túto Koaličnú zmluvu, ktorá zakladá koalíciu.

Zmluvné strany sú rozhodnuté na základe mandátu od občanov Slovenskej republiky, potvrdzujúc svoju oddanosť princípom slobody, demokracie a právneho štátu, úcty k ľudským právam a základným slobodám, vytvoriť spoločnú koaličnú vládu SR a prevziať tak na seba plnú zodpovednosť za uskutočňovanie správy vecí verejných.

Zmluvné strany sa hlásia k tradíciám a zachovaniu slovenskej štátnosti, k integrácii SR v bezpečnostných a nadnárodných politických štruktúrach, akými sú Severoatlantická aliancia a Európska únia, pretože sú si vedomé významu európskej integrácie a medzinárodnej spolupráce pre bezpečnosť občanov SR a zvyšovanie ich životnej úrovne. Cieľavedomou aktívnou zahraničnou politikou chcú upevňovať medzinárodné postavenie Slovenskej republiky.

Zmluvné strany rešpektujú dosiahnutú úroveň ochrany práv príslušníkov národnostných menšín a vyvinú maximálne úsilie na pokojné spolunažívanie občanov SR bez ohľadu na národnosť alebo politickú či etnickú príslušnosť.

Zmluvné strany uvedomujúc si svoju spoločnú zodpovednosť za budúcnosť SR sa budú usilovať o smerovanie SR k naplneniu jej charakteristiky ako sociálneho štátu tak, ako to predpokladá ústav, štátu rešpektujúceho solidaritu ako jednu z hodnôt, na ktorých je založená EÚ.

Zmluvné strany sú rozhodnuté v rámci vyváženej hospodárskej politiky aktívne podporovať trvale udržateľný hospodársky rast dosahovaný sociálne a ekologicky orientovanou trhovou ekonomikou, ktorá musí vytvárať podmienky na dôstojný život pre každého človeka bez ohľadu na jeho pohlavie, vek, národnosť, etnickú príslušnosť alebo dosiahnutú úroveň vzdelania.

Zmluvné strany nadviažu na všetky doterajšie opatrenia a rozhodnutia, ktoré nie sú v rozpore so sociálnym a ekologickým charakterom trhového hospodárstva. Pri závažných rozhodnutiach alebo rozhodnutiach presahujúcich štvorročné volebné obdobie vyvinú maximálne úsilie na dosiahnutie širokej politickej zhody vládnych a opozičných strán.

II.


1/ Zmluvné strany budú spoluprácou presadzovať tieto zásady:

- prehĺbenie rozvoja demokracie, právneho štátu, zabezpečenie a ochranu občianskych práv a slobôd, vrátane práv príslušníkov osôb patriacich k národnostným a iným menšinám a etnickým skupinám,

- rozvoj Ústavou SR zaručených sociálnych práv a istôt opierajúcich sa o sociálnu solidaritu, zaručenú hospodárskym rozvojom štátu,

- rešpektovanie plurality, vlastníckych vzťahov, rozvíjanie trhovej ekonomiky a na základe jej výsledkov vyrovnávať regionálne rozdiely, podporovať rozvoj investícií s cieľom modernizovať Slovensko a všetky oblasti spoločnosti,

- vonkajšiu bezpečnosť štátu, pripravenosť v boji proti terorizmu systémom kolektívnej bezpečnosti v rámci NATO a bezpečnostných zložiek EÚ,

- rozširovanie a prehlbovanie procesov integrácie v rámci EÚ s dôrazom na vstup do Európskej menovej únie,

- zvýšenie kvality vzdelanosti a vedy, prepojenie systému vzdelávania a trhu práce, rozvoj národnej kultúry Slovákov a kultúry národnostných menšín ako systém, ktorý sa vzájomne obohacuje a potvrdzuje tradičné hodnoty.


2/ Uvedené zásady budú po schválení zmluvnými stranami rozpracované v Programovom vyhlásení vlády SR, ktoré po schválení Národnou radou SR budú záväzné pre vládu SR i zmluvné strany. Zmeny, alebo rozšírenie programových cieľov je možné len so súhlasom všetkých zmluvných strán. Pri tvorbe Programového vyhlásenia vlády SR sa uplatní pomer zastúpenia zmluvných strán vo vláde SR.


3/ Vláda SR je viazaná iba Programovým vyhlásením vlády SR. Programy politických strán sú len ich straníckymi dokumentmi.


III.


1/ Zmluvné strany sa zaväzujú pravidelne, pravdivo a úplne navzájom sa informovať o zásadných politických, hospodárskych, sociálnych, kultúrnych a ďalších problémoch.


2/ Zmluvné strany zriaďujú Koaličnú radu ako spoločný iniciatívny, koordinačný a kontrolný orgán. Tvoria ju predsedovia zmluvných strán. Koaličná rada sa schádza spravidla pred zasadnutím vlády. Mimoriadna schôdza Koaličnej rady musí byť uskutočnená do 3 dní odo dňa požiadania ktoroukoľvek zmluvnou stranou. Na žiadosť ktorejkoľvek zmluvnej strany sa môže uskutočniť rokovanie rozšírenej Koaličnej rady za účasti troch zástupcov každej zmluvnej strany.


3/ Rozhodnutia Koaličnej rady sa prijímajú konsenzom. Ak sa nedosiahne konsenzus, okamžité prerokovávanie sa odročí, najviac však na tri mesiace, alebo do termínu určeného Koaličnou radou.


4/ Podobný postup bude zachovaný pri rokovaní vlády, ak sa rokuje o zásadnej otázke, ktorá nie je upravená v Programovom vyhlásení vlády.


5/ Za koordináciu spolupráce zmluvných strán v Národnej rade SR zodpovedajú predsedovia poslaneckých klubov.


IV.


1/ Zmluvné strany sa zaväzujú vzájomne pôsobiť pri predchádzaní sporov.


2/ V prípade vzniku sporu medzi zmluvnými stranami rokujú o jeho riešení predsedovia. Ak sa nedosiahne bezodkladné riešenie, zmluvné strany vytvoria pre riešenie sporného problému skupiny s rovnakým počtom poverených zástupcov zmluvných strán na ich riešenie.


3/ Až do vyriešenia spornej otázky sa zmluvné strany zásadne zdržia akéhokoľvek verejného komentovania, vysvetľovania vlastných stanovísk alebo stanovísk inej zmluvnej strany.


4/ Prijaté riešenie je pre zmluvné strany záväzné a nespochybniteľné smerom k verejnosti i médiám. Rovnako je záväzný i dohovorený rámec informovania verejnosti o prijatom riešení.


5/ Na žiadosť ktorejkoľvek zo zmluvných strán sa vytvárajú zápisy o dohodách.


6/ O postoji a zámeroch koalície bude Koaličná rada pravidelne informovať verejnosť v masmédiách. O svojich straníckych zámeroch a postojoch môže informovať verejnosť každá zo zmluvných strán s výnimkou bodu 3.


7/ Žiadna zmluvná strana, resp. zmluvné strany nemôže presadzovať svoje záujmy na úkor inej zmluvnej strany spoločným postupom so stranami opozície. Takýto postup bude považovaný za hrubé porušenie Koaličnej zmluvy s najzávažnejšími politickými dôsledkami.


V.


1/ Na základe tejto zmluvy a po vzájomných konzultáciách budú zmluvné strany zabezpečovať personálne obsadenie orgánov Národnej rady SR, členov vlády SR, štátnych tajomníkov.


2/ Dohodnuté obsadenie funkcií v Národnej rade SR a vo vláde SR je uvedené v prílohe č. 1 tejto zmluvy. Zmluvné strany majú právo rokovať s príslušnými členmi vlády SR a vedúcimi ústredných orgánov o personálnych otázkach v ich rezortoch.


3/ Predseda každej zmluvnej strany má právo bez súhlasu ďalších zmluvných strán navrhnúť odvolanie ministra a nominantov za svoju politickú stranu. V prípade návrhu na odvolanie ministra bude takýto návrh postúpený prezidentovi SR.


VI.


1/ Táto zmluva nadobúda platnosť a účinnosť dňom jej podpísania predsedami zmluvných strán. Platnosť a účinnosť stráca prvým dňom volebnej kampane do parlamentných volieb, ak sa strany nedohodnú inak.


2/ Vypovedanie koaličnej zmluvy nie je možné bez predchádzajúceho zmierovacieho konania.


3/ Táto zmluva stráca účinnosť uplynutím volebného obdobia na ktoré je uzatvorená. Šesť mesiacov pred voľbami zmluvné strany môžu verejnosti prezentovať aj volebné odlišnosti a programy strán.


V Bratislave 2. júla 2006


SMER-SD

Doc. JUDr. Robert Fico, CSc. - predseda strany


SNS

Ing. Ján Slota - predseda strany


ĽS-HZDS

JUDr. Vladimír Mečiar - predseda strany




Príloha č. 1 - Zloženie NR SR a vlády SR


I. Vláda SR - Zmluvné strany sa dohodli na nasledovnom obsadení jednotlivých rezortov vo vláde:

1. predseda vlády SR - SMER

2. podpredseda vlády SR pre európske záležitosti, ľudské práva a menšiny - SMER

3. Ministerstvo hospodárstva a správy a privatizácie národného majetku SR

minister - SMER

4. Ministerstvo financií SR

minister - SMER

5. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR

minister - SMER

6. Ministerstvo životného prostredia SR

minister - SNS

7. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR

minister - SMER

8. Ministerstvo pôdohospodárstva SR

minister - ĽS-HZDS

9. Ministerstvo regionálneho rozvoja SR

minister - SNS

10. Ministerstvo školstva SR

minister - SNS

11. Ministerstvo kultúry SR

minister - SMER

12. Ministerstvo zdravotníctva SR

minister - SMER

13. Ministerstvo vnútra SR

minister - SMER

14. Ministerstvo zahraničných vecí SR

minister - SMER

15. Ministerstvo spravodlivosti SR

minister - ĽS-HZDS

16. Ministerstvo obrany SR

minister - SMER


Obsadenie funkcie vedúceho Úradu vlády SR sa uskutoční na návrh predsedu vlády SR.

Návrh zloženia vlády SR bude rešpektovať rozdelenie rezortov a funkcií podpredsedov vlády SR v tejto dohode.


II. Zloženie orgánov Národnej rady SR

predseda NR SR - SMER

podpredseda NR SR - SMER

podpredseda NR SR - SNS

podpredseda NR SR - ĽS-HZDS

podpredseda NR SR - opozícia


Stále výbory

Ústavnoprávny výbor: predseda - SMER

podpredseda - ĽS-HZDS + opozícia

Výbor pre financie, rozpočet a menu: predseda - SMER

podpredseda - ĽS-HZDS + SNS

Výbor pre hospodársku politiku: predseda - SMER

podpredseda - ĽS-HZDS + opozícia

Výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj: predseda ĽS-HZDS

podpredseda - SNS + SMER

Výbor pre ľudské práva, národnosti a postavenie žien: predseda - opozícia

podpredseda - SMER + opozícia

Výbor pre obranu a bezpečnosť: predseda - SNS

podpredseda - SMER + ĽS-HZDS

Výbor pre pôdohospodárstva, životné prostredie a ochranu prírody: predseda - SNS

podpredseda - SMER + opozícia

Výbor pre zdravotníctvo: predseda - opozícia

podpredseda - SMER + opozícia

Výbor pre sociálne veci a bývanie: predseda - ĽS-HZDS

podpredseda - SNS + opozícia

Výbor pre vzdelanie, mládež, vedu a šport: predseda - opozícia

podpredseda - SMER + opozícia

Výbor pre kultúru a médiá: predseda - opozícia

podpredseda - SMER + opozícia

Zahraničný výbor: predseda - SMER

podpredseda - ĽS-HZDS + SNS


Nestále výbory:

Mandátový a imunitný výbor: predseda - SMER

podpredseda - SNS + opozícia

Výbor pre nezlučiteľnosť funkcií: predseda - opozícia

podpredseda - SMER + opozícia

Výbor pre európske záležitosti: predseda - ĽS-HZDS

podpredseda - SMER + SNS

Osobitný kontrolný výbor na kontrolu činnosti NBÚ: predseda - SNS

podpredseda - SMER + opozícia

Osobitný kontrolný výbor na kontrolu činnosti SIS: predseda - opozícia

podpredseda - SNS + opozícia

Osobitný kontrolný výbor na kontrolu činnosti VS: predseda - opozícia

podpredseda - ĽS-HZDS + opozícia

Výbor na preskúmavanie rozhodnutí NBÚ: predseda - SMER

podpredseda - SNS + opozícia


Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 811
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 442
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 995
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 498
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 541
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 363
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 352
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 126
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 968
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 844

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Muž žijúci so ženským srdcom. Najťažšia bola rekonvalescencia

Transplantácia orgánov sa ukazuje ako otázka niekoľkých rokov. Vhodné srdce pre Jana Škrlanta sa však našlo už po šiestich týždňoch.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Neprehliadnite tiež

Domov

Kaliňák musí pre chyby vrátiť milióny z eurofondov

Kontrola Úradu vlády zistila chyby v projektoch za desiatky miliónov eur. Ministerstvo vnútra peniaze na pokutu nemá. Dohodlo sa na splátkach.

Domov

Hlávkovej prípad stojí, Ficove kroky proti korupcii by jej nepomohli

Polícia korupčné prípady podľa prokuratúry nezvláda riešiť a ľudia jej neveria.

Domov

Smeru ubudli členovia. Je za tým skôr vymieranie než nespokojnosť

Bývalí členovia v poslednom období upozorňujú na odchody aj pre nespokojnosť s politikou Smeru. Niekde sa potvrdili, niekde nie.

Domov

Slovenskí občania nebudú podľa Fica po brexite poškodení

Fico zdôraznil, že britská vláda bude strážiť záujmy Slovákov v Británii.