SDKÚ-DS nezverejnila náklady na kampaň

Bratislava 16. júla (TASR) - Parlamentné strany Smer-SD, SDKÚ-DS, SMK, ĽS-HZDS a KDH už odovzdali na ministerstvo financií správu o výdavkoch na volebnú ...

Bratislava 16. júla (TASR) - Parlamentné strany Smer-SD, SDKÚ-DS, SMK, ĽS-HZDS a KDH už odovzdali na ministerstvo financií správu o výdavkoch na volebnú kampaň. SNS tak urobí v pondelok 17. júla. Podľa zistených informácií TASR od piatich strán, najskromnejšiu kampaň mala SNS. Kto investoval do kampane najviac, sa verejnosť dozvie až po zverejnení správ na internete. Dôvodom je, že parlamentná SDKÚ-DS náklady na kampaň nezverejnila a podľa hovorcu tak má urobiť MF.

Do 17. júla musia správu na ministerstvo odovzdať aj ostatné politické strany a hnutia, ktoré sa zúčastnili na voľbách do NR SR. Po predložení správ dostanú parlamentné strany príspevok od štátu, ktorý je rozdelený na tri časti. Je to príspevok vo výške percenta z priemernej minuloročnej nominálnej mesačnej mzdy v hospodárstve (pozn. TASR 172,74 Sk) za každý získaný hlas. Ten istý obnos potom dostane strana ešte raz ako príspevok na činnosť, ktorý je rozdelený na 48 častí a vyplatí sa postupne počas celého štvorročného obdobia. A parlamentné strany dostanú ročne aj príspevok na poslanecký mandát. Ak by sa volebné obdobie skrátilo, príspevok na činnosť i príspevok na mandát sa adekvátne znížia.

Smer-SD minul na volebnú kampaň približne 36 mil. Sk bez DPH. Generálny manažér strany Igor Federič pre TASR uviedol, že strana si zobrala na náklady 40 miliónový úver a ostatné náklady pokryli zo straníckych peňazí - štátny príspevok, členské a dary. V nákladoch sú zahrnuté napríklad billboardy, reklamné nosiče, reklama v periodickej tlači, spoty v rádiách a televíziách, náklady na usporiadanie predvolebných mítingov, darčekové predmety. Smer-SD dostane zo štátnej pokladne počas štyroch rokov minimálne 314 796 194 korún, ktoré v sebe zahŕňajú spomínané zložky štátneho príspevku.

Hovorca SDKÚ-DS Martin Maťko pre TASR neuviedol, koľko peňazí strana minula na predvolebnú kampaň. V sms spravodajkyni TASR napísal, že správu odovzdali v piatok 14. júla a zverejniť na internete ju má v zmysle zákona MF. Za štyri roky zinkasuje SDKÚ-DS zo štátnej pokladnice najmenej 202 732 846 korún.

Slovenská národná strana (SNS) si na kampaň zobrala 13 mil. úver, ktorý je krytý zmenkou. Kampaň podľa poslanca Rafaela Rafaja stála o niekoľko stotisíc menej ako úver, ktorý si SNS zobrala. Peniaze určené na kampaň použili národniari na billboardy, cityligh, volebné noviny, politickú reklamu vo verejnoprávnom Slovenskom rozhlase (SRo) a Slovenskej televízii (STV), darčekové predmety i inzerciu v periodickej tlači. Napríklad SNS za politickú reklamu v elektronických médiách zaplatili 61 tisíc SK a volebné plagáty v obciach vrátane billboardov ich stáli 3,115 milióna Sk. V prípade nepretržitého štvorročného obdobia dostanú národniari od štátu minimálne 134 816 660 korún.

Strana maďarskej koalície (SMK) minula na predvolebnú kampaň 17,3 mil. Sk a svoju správu už uverejnila na straníckej internetovej stránke. Na volebnú kampaň si zobrala 15 mil. Sk krátkodobý úver, ktorý musí splatiť do 31. decembra tohto roku. Napríklad náklady na inzerciu a reklamu v periodickej tlači boli vyše 4 mil. Sk a za vysielanie volebných spotov SMK zaplatila vyše 1,1 mil. Sk. SMK za štyri roky v parlamente do pokladnice pribudne minimálne 134 430 068 korún.

Ľudová strana - HZDS zaplatila za volebnú kampaň približne 23 mil. Sk. Ako povedala TASR vedúca ekonomického oddelenia strany Anna Borgulová, na kampaň si ĽS-HZDS zobralo 10-miliónový úver, tri milióny predstavuje pôžička a ostatné náklady na kampaň pokryli zo štátneho príspevku, členských príspevkov i zo zostatku na straníckych účtoch. Peniaze napríklad použili na darčekové predmety, billboardy, plagáty, letáky, reklamu v STV a SRo i regionálnych televíziách a rozhlasoch, zaplatili si aj inzerciu v periodickej tlači. Za štyri roky si strana pripíše na účet minimálne 101 066 720 korún.

Kresťanskodemokratické (KDH) stála predvolebná kampaň vyše 26 mil. Sk. Ústredný tajomník KDH Pavol Abrhan TASR informoval, že celé náklady na kampaň pokryl 25-miliónový úver a 5 mil. Sk od sponzorov. V nákladoch sú zahrnuté billboardy, plagáty, letáky, vysielanie politickej reklamy iba v SRo a súkromných rádiách. V kampani ešte KDH použilo peniaze na volebné noviny, inzerciu v periodickej tlači, darčekové predmety, cestovné na mítingy, prenájom sál, či kultúrny program. Rozpočet si KDH za štyri roky vylepší štátnym príspevkom prinajmenej 95 160 048 korún.

Strany musia správu vyhotoviť za obdobie od vypísania volieb a končiace sa dňom volieb, teda od 15. februára do 17. júna. Ak tak politický subjekt neurobí, dostane pokutu 100 tisíc korún. Ak v nej nebudú všetky údaje, resp. neúplné, musí ich do 15 dní odstrániť. Podľa zákona Ministerstvo financií SR zverejní správy všetkých 21 kandidujúcich strán do 30 dní od ich doručenia na svojej internetovej stránke, kde budú uverejnené pol roka.

Obsah správy musí byť prehľad nákladov na predvolebné prieskumy verejnej mienky, platenú inzerciu a reklamu v periodickej tlači, ako i vysielanie politickej reklamy. V správe má byť tiež zahrnutý prehľad nákladov na úhradu volebných plagátov a iných nosičov informácií, prehľad cestovných výdavkov členov a zamestnancov politických strán pri volebnej kampani, ako i všetky ostatné náklady strany na propagáciu jej činnosti a programu. Chýbať nesmie ani prehľad o príjmoch strany, osobitná evidencia o príjmoch z pôžičiek a úverov a osobitná evidencia darov a iných bezodplatných plnení prijatých v tomto období. Správa musí byť v písomnej aj elektronickej podobe.

Tento rok mohli strany prvýkrát na kampaň minúť neobmedzené množstvo peňazí, pretože zákon nestanovuje žiaden limit. Pri voľbách do NR SR v roku 2002 bola výška výdavkov obmedzená na 12 miliónov korún.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 733
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 558
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 272
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 044
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 723
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 565
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 330
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 871
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 616
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 993

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Polícia preveruje obťažovanie detí na pokeci

Profily s nevhodnými ponukami pre deti, na ktoré upozornilo SME, administrátori zablokovali. V pondelok pribudli na vymyslený profil nové obťažujúce správy

V utorok na severnom a východnom Slovensku hrozí vietor a poľadovica

Výstrahu prvého stupňa pred poľadovicou a hmlou vydal pre Prešovský a Žilinský kraj.

Model z katalógu: Rasistické komentáre neriešim

Dennis Johansen sa narodil v Keni, od dvoch rokov žije v Nórsku. S firmou Nebbia bude napriek rasistickým poznámkam spolupracovať ďalej.

Mihál odchádza z SaS: Sulík ťahá stranu mimo liberálnych vôd (rozhovor)

Poslanecký mandát nevrátim, nechcem sklamať voličov, tvrdí Jozef Mihál.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop