História Starého mosta v Bratislave

Bratislava 28. marca (TASR) - Člny tlačené rakúskym remorkérom Grafenstein v noci nadnes poškodili dva piliere Starého mosta v Bratislave. Most zatiaľ ...

Bratislava 28. marca (TASR) - Člny tlačené rakúskym remorkérom Grafenstein v noci nadnes poškodili dva piliere Starého mosta v Bratislave. Most zatiaľ zostáva uzavretý pre dopravu i chodcov. V tejto súvislosti vám približujeme jeho krátku históriu.

V Bratislave ešte do polovice 19. storočia bol len drevený most cez Dunaj, ktorý nevyhovoval vtedajším podmienkam, preto sa rýchlo dospelo k presvedčeniu vybudovať silný, oceľovo-betónový most. Od myšlienky nebolo ďaleko k realizácii a po vzniku komisie v roku 1878, ktorá mala za úlohu usmerňovať výstavbu mosta, ho 1. januára 1891 dostavali.

Most postavený na základe projektu švajčiarskeho inžiniera Franza S. Cathryho bol dlhý 460 metrov a mal tri kamenné piliere. Mal tri pásy, a to pre železničnú dopravu, cestnú prepravu a pre peších. Most nemecká armáda vyhodila do vzduchu v závere druhej svetovej vojny - 3. apríla 1945. Vojaci sovietskej Červenej armády potom používali pontónový most a neskôr drevený, ktorý sa nachádzal pri hoteli Devín. Na mieste pôvodného mosta vybudovali vojaci Červenej armády za päť mesiacov a sedemnásť dní železný most a dali ho do prevádzky 3. februára 1946. Odvtedy slúži napriek rôznym oprávam a kompletnej generálnej úprave až dodnes, pričom podľa pôvodných zámerov mal byť iba provizórny a jeho funkčnosť mala trvať desať rokov. Pri jeho stavbe Sovieti použili piliere pôvodného do vzduchu vyhodeného mosta. Na jeho stavbe pracovalo 600 sovietskych vojakov a 450 nemeckých zajatcov. Most od svojho vzniku niesol názov Most Červenej armády. Medzi obyvateľmi hlavného mesta Slovenska sa však zaužíval názov Starý most, ktorý sa aj oficiálne v súčasnosti používa.

Väčšia havária v súvislosti so Starým mostom sa stala 9. mája 2001. Maďarský tlačený remorkér Vác havaroval v skorých ranných hodinách pri bratislavskom Starom moste. V dôsledku nehody bol na tomto moste uzavretý poprúdny otvor, pričom plavbu v oboch smeroch organizoval prístavný kapitanát cez protiprúdny otvor. Doprava nebola obmedzená, ale len sťažená, keďže lode v oboch smeroch premávali len cez jeden plavebný otvor. Most nebol výraznejšie poškodený a automobilová doprava na ňom nebola zastavená.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie online predplatné SME.sk na 1 rok len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Najvýhodnejšie online predplatné SME.sk na 1 rok len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 391
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 107
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 056
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 387
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 020
  6. Kam do tepla v januári? 1 703
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 451
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 363
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 132
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 928

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najdrahšiu kampaň mal Kusý, čísla za plagáty však nesedia

Most-Híd minul podľa oficiálnej správy na kampaň v župných voľbách najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Politici neprestanú nepoctivo zavádzať.

KOMENTÁRE

Chceme viac detí v odborných školách? Tak sa o tom bavme

Menej žiakov na osemročných gymnáziách, ale prečo?

Neprehliadnite tiež

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Deti sa stali rukojemníkom, rušia najlepšie triedy

Spor o najlepšie školy ukazuje, ako sa u nás narába so školstvom.

Blízko Košíc môže vzniknúť rybia farma

V bývalom teľatníku chcú chovať africké sumčeky.

Starosta Hlinka: Zmluva s firmou EEI by sa mala zrušiť

Varianty: Ukončiť hneď alebo nechať dobehnúť do roku 2022.

Najdrahšiu kampaň mal Kusý, čísla za plagáty však nesedia

Most-Híd minul podľa oficiálnej správy na kampaň v župných voľbách najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

V Bratislave ubudne tretina osemročných gymnázií

V septembri zrejme neotvoria prvé ročníky viaceré osemročné gymnáziá. Najviac utrpia súkromné a cirkevné. Škola pre mimoriadne deti sa redukcii vyhla.