SME

Odstavenie autobusov ako v Česku u nás zatiaľ nehrozí

BRATISLAVA - Na Slovensku zatiaľ nehrozí, že by náhle prestali premávať autobusy na niekoľkých stovkách liniek, ako sa to stalo minulý týždeň v českom Ústeckom kraji, zhodli sa predstavitelia samosprávnych krajov, ktorým patrí prímestská autobusová doprav

Jedným z dôvodov, pre ktoré sa môžu dopravcovia dostať do sporu so samosprávou, ktorá si u nich objednáva výkony vo verejnom záujme, môžu byť náklady dopravcov spojené s obnovou vozového parku.

ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR

BRATISLAVA - Na Slovensku zatiaľ nehrozí, že by náhle prestali premávať autobusy na niekoľkých stovkách liniek, ako sa to stalo minulý týždeň v českom Ústeckom kraji, zhodli sa predstavitelia samosprávnych krajov, ktorým patrí prímestská autobusová doprava, Zväz autobusových dopravcov aj minister dopravy Ľubomír Vážny zo Smeru.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ústeckemu dopravnému podniku samospráva neuhradila stomiliónovú stratu z nerentabilnej osobnej dopravy. Región tak zostal od minulého utorka do štvrtka bez stoviek autobusových spojov, najmä do odľahlejších obcí, čo sa dotklo asi 40-tisíc ľudí. Hejtman Ústeckého kraja Jiří Šulc považuje požiadavky dopravcu za neprípustné.

SkryťVypnúť reklamu

Dotácie žiadajú od štátu

Vyššie dotácie od samospráv a štátu požadujú aj slovenskí autobusoví dopravcovia. Stále sa nevie, či im straty zo sociálnych zliav na cestovné má nahrádzať štát alebo samospráva. Vážny sa napriek tomu neobáva, že by aj na Slovensku mohla vzniknúť podobná kríza ako v Ústeckom kraji. „Zatiaľ sa kraje nestavajú k problému tak, že nevedia zvládať kompetencie,“ povedal.

Ak by napokon aj k problémom v doprave došlo, Vážny si vie predstaviť, že by „riešenie zobral do rúk štát“. Problémy s obnovením zmlúv o výkonoch vo verejnom záujme môžu nastať koncom roka, kedy zvyčajne kraje začínajú rokovať o výške a podmienkach dotácií na nasledujúci rok.

Dopravcovia aj kraje chcú dosiahnuť, aby povinnosť dotovať sociálne zľavy na cestovnom - napríklad pre študentov, dôchodcov či telesne postihnutých— ľudí - prešla späť na štát. „Som presvedčený, že sociálne zľavy by mal hradiť štát, pretože ide o prenesenú kompetenciu,“ povedal prešovský župan Peter Chudík. Ak bremeno sociálnych dotácií neprejde na štát, môžu podľa prezidenta Zväzu autobusovej dopravy na Slovensku Georga Trabelssieho nastať veľké škrty v doprave alebo výrazne zdražieť cestovné.

SkryťVypnúť reklamu

Spory zatiaľ nie sú

Hoci regionálnym dopravcom peniaze chýbajú, so župami ostré spory o výške dotácií zatiaľ nemajú. „Na tento rok máme náležitosti v poriadku, naše vzťahy s Bratislavským samosprávnym krajom sú korektné,“ povedala hovorkyňa bratislavskej SAD Eva Vozárová. Vzťahy s dvomi tamojšími prepravcami si pochvaľuje aj nitriansky župan Milan Belica. „Máme riadne uzatvorené zmluvy a náklady na výkony vo verejnom záujme podrobne kontrolujeme. Dopravca je transparentný.“ Župa však autobusovým spoločnostiam v Nitre a v Nových Zámkoch dlhuje po 15 miliónov korún.

Prešovský samosprávny kraj si v tomto roku objednal služby vo verejnom záujme za 195 miliónov korún. Dopravcom to podľa Chudíka nestačí, hovoria, že majú vyššie náklady a žiadajú ďalších 50 miliónov. „Nedokážeme spoľahlivo vyhodnotiť, či sú tieto požiadavky oprávnené,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

O nedostatku peňazí hovorí aj Ivana Strelcová zo Slovenskej investičnej a realitnej spoločnosti, ktorá zabezpečuje dopravu v Trenčíne a Žiline. Náklady pri tom podľa nej rastú „zo dňa na deň“, lebo sa zdražujú pohonné látky. „Problémy však prepravcovia budú riešiť celoplošne rokovaniami so župami a s vládou,“ povedala.

Krízu zavinili obe strany

ÚSTÍ NAD LABEM, PRAHA - Kolaps autobusovej dopravy, ktorý minulý týždeň postihol v Ústeckom kraji desaťtisíce ľudí, zavinili podľa odborníka na verejnú dopravu Jána Kašíka, zo spoločnosti Baptie, obe strany sporu.

Ústecký kraj sa snažil minimalizovať dotácie na obslužnosť a krajský Dopravný podnik si chcel zvýšiť náklady svojho podnikania. Kraj aj dopravca svorne tvrdia, že ich postup je v súlade so zákonmi. Ústecký kraj musí podľa zákona hospodárne nakladať s verejnými financiami, dopravný podnik vraj zase podľa zákona musí investovať do obnovy vozového parku.

SkryťVypnúť reklamu

Za nezmyselný krok Ústeckého kraja Kašík označil výpoveď zmluvy dopravcovi. Pre stav, ktorý teraz vznikol, nemá zákon riešenie.

Obnova vozového parku môže vyvolať spory medzi dopravcami a krajmi aj u nás. „V Nitrianskom kraji treba obnoviť asi 60 percent vozového parku. To, že ústecký prepravca prestal jazdiť, je oprávnené, je to dôsledok dlhodobého neriešenia problému,“ povedal šéf nitrianskej župy Milan Belica. Prezident slovenského Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie odhaduje, že na Slovensku treba aktuálne vymeniť asi tretinu autobusov.

(čtk, lh)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 902
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 473
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 245
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 574
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 844
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 205
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 096
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 827
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Coco Gauffová a Aryna Sabalenková po finále Roland Garros 2025.

Finalistky Roland Garros sa museli vysporiadať s náročnými podmienkami.


Albert Šimek
Martin Dúbravka v drese Slovenska.

Pozrite si zostavy zápasu Grécko - Slovensko v prípravnom futbalovom zápase.


Slovenská cyklistka Viktória Chladoňová.

Slovenská cyklistka je v celkovej klasifikácii v TOP 10.


Brankár Jaroslav Janus si preberá ocenenie pre najlepšieho hráča play-off po 7. zápase finále play-off Tipos extraligy medzi HC Košice a HK Nitra.

V drese Košíc odohral uplynulé tri sezóny, počas ktorých tímu pomohol ku dvom majstrovským titulom.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu