Bratislava 11. augusta (TASR) - Bratislavský samosprávny kraj (BSK) a starostovia dotknutých obcí presadzujú tzv. stredný, na mape vyznačený zelený variant Nultého okruhu okolo Bratislavy na úseku Rovinka - Pezinok.
Na tom sa dohodli starostovia Tomášova, Zálesia, Mostu pri Bratislave, Malinova, Ivanky pri Dunaji a Vajnor s podpredsedom BSK Gabrielom Agárdym po rokovaní BSK so zástupcami Ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií SR a Magistrátom Bratislavy. V prípade alternatívy tzv. veľkého modrého variantu Nultého okruhu na úseku Rovinka - Boldog navrhujú riešiť ako rýchlostnú komunikáciu. Variant malého žltého Nultého okruhu na úseku Rovinka - Vajnory je pre región najnevýhodnejší. V tomto zmysle prebehnú rokovania v obecných zastupiteľstvách v septembri. Vybratá alternatíva sa bude musieť ešte zaradiť do diaľničnej siete SR a zapracovať do územného plánu BSK. Len v tom prípade sa budú môcť požadovať financie z európskych fondov.
Otvorenou témou zostáva aj navrhovaná tretia dráha letiska. Agárdy starostov informoval, že podľa odborníkov súčasné dve dráhy letiska by mali stačiť do 10 miliónov prepravených cestujúcich. Tretia dráha nie je požiadavkou štátu, ani regiónu. Prítomní sa zhodli, že budú presadzovať ponechanie alternatívy tretej dráhy len v smernej časti územného plánu a nesúhlasia so zaradením medzi verejnoprospešné a záväzné časti územného plánu BSK. "Agárdy nám potvrdil, že Letisko, ani Národná diaľničná spoločnosť doteraz nevykonávajú merania hluku tak, ako to vyplýva z nariadenia vlády," uviedla dnes pre TASR starostka Vajnor Anna Zemanová. Podľa nej však hluk je veľkým problémom, na ktorý okolité obce upozorňujú.
Čo sa týka aktuálneho nového zákona o Bratislave a návrhu na odčlenenie hlavného mesta ako vyššieho územného celku, starostovia sú za ponechanie svojich väzieb na Bratislavu. Problematiku nedostatočného financovania úloh hlavného mesta požadujú riešiť iným spôsobom, napríklad vytvorením samostatnej kapitoly v štátnom rozpočte pre hlavné mesto, respektíve zabezpečiť starostlivosť o komunikácie 1. a 2. triedy, o ktoré sa doteraz stará hlavné mesto zo svojich prostriedkov prostredníctvom BSK.