
Bratislava 27. septembra (TASR) - Minulý rok zahynulo pri dopravných nehodách na Slovensku 560 osôb, takmer polovicu z týchto smrteľných nehôd spôsobila neprimeraná rýchlosť. Alkohol bol z celkového počtu dopravných nehôd u vinníkov zistený pri každom 20. prípade.
Európska únia stanovila v roku 2002 cieľ znížiť do roku 2010 počet dopravných nehôd a pri nich usmrtených osôb na polovicu. Slovenská polícia chce k tomu prispieť kontrolou dodržiavania stanovenej obmedzenej rýchlosti, technického stavu vozidiel, používania bezpečnostných pásov či požívania alkoholu vodičmi.
Vzhľadom na prebiehajúce trendy v oblasti automobilovej dopravy však radikálny plán EÚ zníženia počtu nehôd na Slovensku vníma zástupca odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru Pavol Haviernik ako nereálny. "Pri zvyšovaní stupňa motorizácie, rozvoja cestnej infraštruktúry a budovania cestnej siete to vidím ako nereálne," povedal dnes pre novinárov.
Znižovanie počtu nehôd na cestách pritom podľa neho predpokladá aktivizáciu všetkých zainteresovaných zložiek, teda nielen polície, ale aj ostatných rezortov, štátnych a spoločenských orgánov a organizácií. Vláda SR v tomto smere prijala v roku 2005 národný plán na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky s výhľadom do roku 2010.
Podľa štatistiky Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) na následky dopravných nehôd vo svete zahynie každoročne zhruba milión 260 tisíc ľudí, čiže každú minútu dve až tri osoby. V budúcom roku sa vo svete pod záštitou OSN uskutoční prvý globálny týždeň pre bezpečné cesty s cieľom poukázať na celospoločenský dopad dopravných nehôd.
"Ani doprava, ani zdravotníctvo samé určite nezmôžu veľa pre zmenu celkovej situácie. Musí to byť celospoločenská atmosféra, povedomie a úsilie, ktoré môže k tomuto prispieť," povedala zástupkyňa Slovenskej komisie WHO Darina Sedláková.
Generálny tajomník združenia slovenských cestných dopravcov ČESMAD Roman Kment ako možné opatrenia na zníženie nehodovosti vidí v efektívnom systéme výchovy a školenia vodičov, štátnom odbornom dozore nad autoškolami, využití poznatkov zo štatistík nehodovosti a zlepšení stavu cestnej infraštruktúry.
Na tému zvýšenia bezpečnosti na cestách na tlačovej konferencii vystúpil aj slovenský šéf zastúpenia švédskeho výrobcu nákladných áut Scania Karol Sokol. Automobilka spolupracujúca s WHO venuje podľa neho zvýšenú pozornosť bezpečnostným faktorom pri technických riešeniach výroby vozidiel, ako aj školeniam profesionálnych vodičov.