Sap 28. septembra (TASR) - Hoci na budúci týždeň uplynie už rok od havárie rumunskej lode Oltenita pri obci Sap na Dunaji neďaleko Gabčíkova, jej vyhorený a čiastočne potopený vrak sa ešte stále nachádza na mieste nešťastia. V týchto dňoch na ňom pokračujú v prípravnej fáze likvidačných prác zamestnanci Slovenského vodohospodárskeho podniku (SVP). Loď stále obmedzuje premávku na toku.
"Oltenita má hmotnosť okolo osemsto ton, naše mechanizmy zvládajú stotonové kusy, preto ju musíme najskôr odľahčiť, aby sme ju vedeli odviezť do dokov. Odpaľujeme palubné nadstavby," uviedol pre TASR vedúci strediska odstraňovania prekážok SVP Stanislav Sládek. Odľahčovanie sa podľa jeho slov deje v súlade s harmonogramom prác, hoci definitívny koniec celej akcie ešte nie je známy.
Oltenita je majetkom rumunskej firmy SCC NF Giurgiu NAV S.A., tí po havárii robili dlhodobo prekážky v súvislosti s odstránením vraku lode, ktorá 2. októbra 2005 začala horieť, pravdepodobne z kuchynskej časti. Cestujúcich, medzi ktorými prevažovali nemeckí seniori, sa podarilo evakuovať na breh, no požiaru podľahla 57-ročná speváčka, ktorá zomrela vo svojej kajute. Majitelia najskôr nejavili záujem o rokovania so slovenskou stranou, nedodržiavali dohodnuté termíny a nechodili na stretnutia. Neskôr na odstránenie vraku najali holandskú spoločnosť, tá si mala s problémom poradiť do konca roka 2005. Nestalo sa tak, spoločnosť od zákazky pre technické problémy odstúpila. "Je voľný trh, môžu si vybrať, koho chcú," reagoval Sládek na otázku, prečo nebol SVP zainteresovaný do likvidácie od začiatku. Pritom vlastní mechanizmy, ktoré likvidáciu dokážu realizovať, napríklad stotonový plávajúci žeriav. SVP pracuje na zákazke od leta. Oltenita je stále hrozbou pre životné prostredie, najväčším problémom bol únik ropných látok do vody. Vrak sa stal aj centrom záujmu miestnych občanov, ktorí mali záujem o železný šrot.