
BRATISLAVA 30. septembra (SITA) - Keď si občan nevie poradiť s jazykovým problémom, môže požiadať o pomoc Jazykovedný ústav Ľudovíta Štúra v Bratislave. Každý pracovný deň tam od 8:00 do 12:00 funguje telefonická jazyková poradňa. Okrem nej existuje aj mailová a poštová poradňa. Pre agentúru SITA to uviedla Silvia Duchková z jazykovedného ústavu.
Vzorka záujemcov o služby telefonickej poradne je veľmi rozmanitá. Sú to ľudia, ktorí pracujú s jazykom profesionálne, zamestnanci štátnej správy a samosprávy, advokátske kancelárie, zamestnanci rozličných firiem, rodičia žiakov a študentov a ľudia na dôchodku. Dôvodov, pre ktoré ľudia telefonujú do poradne, je podľa Duchkovej viacero. Absolútna väčšina telefonujúcich sa chce vo svojej práci vyjadrovať spisovne, správne a presne. Ďalším dôvodom, pre ktorý ľudia vyhľadávajú služby poradne, býva neistota či nerozhodnosť pri použití slov. Často si chcú potvrdiť to, čo si už vyhľadali v slovníkoch. Nezriedka do poradne volajú ľudia, ktorí očakávajú aj riešenie jazykových sporov. Časté sú spory medzi vedúcim pracovníkom a sekretárkou. Ozývajú sa i rodičia detí, ktorým učitelia dali zníženú známkou za diktát, písomnú prácu alebo test.
Prevažná väčšina otázok súvisí so slovnou zásobou. Ako sa vyjadrila Duchková, frekventované sú otázky z oblasti politicko-spoločenského života, ekonómie, výpočtovej techniky, bankovníctva, práva, technických aj humanitných odborov, ale aj cirkevnej terminológie. Sú to nielen zastarané slová, ale aj nové výrazy. Druhý okruh otázok predstavujú pravopisné problémy. Problematickým ostáva písanie veľkých začiatočných písmen. Konzultácie sa týkajú aj písania slov osobitne alebo dovedna, písania mäkkého i alebo ypsilonu alebo rozdeľovania slov. Početnú skupinu tvoria otázky o interpunkcii, najmä o písaní čiarky, spojovníka a pomlčky.
Ďalšie konzultácie zahŕňajú podľa Duchkovej texty príležitostných oznámení – týkajú sa obdobia Vianoc a začiatku nového roka, veľkonočných sviatkov, teda obdobia, keď sa posielajú blahoprajné pozdravy a ľudia chcú správne napísať názvy sviatkov, týkajú sa tiež promočných, svadobných, rôznych pozvánok ako aj overovania textov pamätných tabúľ a diplomov. Zvýšený záujem o poradňu je aj v období prijímacích skúšok, keď si telefonujúci vyjasňujú problémy, o ktorých predpokladajú, že by mohli byť predmetom prijímacích testov.
Pracovníci poradne sú z času na čas postavení pred špeciálne otázky. Niektorých telefonujúcich rozčuľujú nové slová napríklad prihraničný, iných poburuje, ak niekto povie o zvieratách, že rodia, pretože podľa ich predstavy zvieratá môžu iba vrhať mláďatá. Ako sa vyjadrila Duchková, jednu telefonujúcu pohoršil názov Svätá stolica a nedala si vysvetliť, že pri slove stolica eviduje slovník až deväť významov a že v danom spojení je toto slovo úplne správne.