Bratislava 4. októbra (TASR) - Externé testy pre maturantov bude Štátny pedagogický ústav tento školský rok zostavovať aj z úloh, ktoré poslala odborná verejnosť. Ústav vykupuje testové položky od leta, dodnes získal zhruba tritisíc úloh od dvadsiatky riešiteľov, predovšetkým stredoškolských pedagógov.
Ústav by mal do 20. decembra 2006 vypracovať testy zo šiestich cudzích jazykov a matematiky. Okrem testu pre riadny termín, ústav zostavuje tiež testy pre náhradný termín a jeden rezervný test. Spolu teda ide o 21 testov, pričom každý test obsahuje 60 otázok. Hornú hranicu za zostavenie jedného testu ŠPÚ určil na maximálne 100 tisíc korún.
Za jednu položku vypláca ŠPÚ riešiteľom od 50 do 1500 korún podľa jej komplexnosti. Pravidlá tvorby úloh ústav zverejnil na svojej webovej stránke. Výber vhodných položiek do testu majú na starosti pracovníci ŠPÚ, za každý maturitný predmet zodpovedá jeden koordinátor.
Zamestnanci ústavu majú v rukách aj rozhodovanie o tom, kto za svoju námahu peniaze dostane a kto nie. Vzniká teda aj priestor pre korupciu, tento problém však kompetentných zatiaľ netrápi. "Zrejme budeme musieť v budúcnosti vyvinúť systém ako zabrániť korupcii, ale zatiaľ je záujem o tvorbu položiek veľmi, veľmi nízky," uviedla pre TASR riaditeľka ŠPÚ Paulína Koršňáková.
Výkup testových položiek bude pokračovať aj v roku 2007. ŠPÚ vykupuje aj úlohy z prírodovedných predmetov, z ktorých externú maturitu rezort školstva ešte len pripravuje.
Centrálne zadávané testy zaviedol popri ústnej maturitnej skúške exminister školstva Martin Fronc v školskom roku 2004/2005. Cieľom rezortu bolo získať objektívne údaje o vedomostiach maturantov. V budúcnosti by mali výsledky externých maturít nahradiť prijímacie skúšky na vysoké školy.
Po zavedení externej časti maturitnej skúšky pripravovali testy úzke tímy troch až piatich vyškolených odborníkov Štátneho pedagogického ústavu a externých spolupracovníkov. Náklady na prípravu jednej sady testov (pre úroveň A a B) boli od 80 do 100 tisíc korún. V roku 2005 sa ŠPÚ rozhodol zapojiť do prípravy skúšky dospelosti aj odbornú verejnosť. "Je to celospoločenská otázka a najmä stredoškolskí pedagógovia sú na maturitách veľmi zainteresovaní, preto chceme, aby aj oni mali podiel na jej tvorbe," dodáva Koršňáková.