
Štát platí každý rok pol miliardy korún za výučbu cudzích jazykov zbytočne. Vyplýva to zo zistení Štátneho pedagogického ústavu (ŠPÚ).
Jeden z autorov výskumu Juraj Butaš z ŠPÚ povedal pre agentúru SITA, že dôvodom je neschopnosť škôl zabezpečiť nadväznosť vo vyučovaní cudzích jazykov, hlavne pri prechode zo základných na stredné školy. ŠPÚ zaznamenal, že 20 783 žiakov nemalo zabezpečenú kontinuitu vo vyučovaní cudzieho jazyka. Vo finančnom vyčíslení ide o stratu, z ktorej by sa mohli pokryť ročné náklady 41 škôl s okolo 500 študentmi.
Ako ďalšie priblíženie straty Butaš uviedol počet učiteľov, ktorí zbytočne učili. Ide o 1 734 učiteľov, ktorí by mohli jeden rok jazykovo vzdelávať iných žiakov.
Butaš tvrdí, že tieto nedostatky sa prejavujú pri maturite. Tam sa dá podľa neho odhaliť, že študent nedosiahol úroveň, ktorú by mohol zvládnuť za iných podmienok. Najväčšie straty zistili u študentov odborných škôl. Väčšinou sa na tieto školy hlásia žiaci podľa odboru, pričom majú na základných školách (ZŠ) dva cudzie jazyky. Školy im ale ponúkajú na výber hlavne angličtinu a nemčinu. Pokračovať v ruštine, francúzštine alebo španielčine je problém. Butaš si preto myslí, že riaditeľom škôl by sa malo nariadiť, aby žiaci mohli pokračovať v cudzom jazyku na takej úrovni, aby nadväzovali na vedomosti zo ZŠ a aby nemuseli stagnovať.
Spoluautorka nového modelu výučby cudzích jazykov z ŠPÚ Darina De Jaegher navrhuje, aby štát plošne zagarantoval, odkedy sa má začať s výučbou cudzích jazykov. Ministerstvu školstva (MŠ) SR preto predložili návrh, aby sa s výučbou prvého cudzieho jazyka začínalo v piatej triede ZŠ a s druhým cudzím jazykom na začiatku strednej školy. Podľa De Jaegherovej dlhodobým cieľom je, aby sa s vyučovaním prvej cudzej reči začalo od tretej triedy ZŠ.
Návrhom ŠPÚ sa momentálne zaoberá MŠ. Podľa riaditeľky odboru masmediálnej politiky MŠ Heleny Polákovej materiálom sa bude zaoberať gremiálna porada ministra na budúci týždeň v utorok. Stanovisko k materiálu preto zaujmú až po nej.
Ak rezort školstva schváli nový model výučby z dielne ŠPÚ, tak prípravná fáza odštartuje v januári 2007. S implementáciou by sa podľa De Jaegherovej malo začať v septembri 2008.