Banská Bystrica 14. októbra (ČTK) - Slovenskí dopravcovia sa tesne pred zavedením novej emisnej normy Euro 4 snažili rýchlo nakúpiť nové vozidlá so staršími, menej ekologickými motormi. Od októbra sa totiž môžu predávať iba autá spĺňajúce prísnejšie limity výfukových plynov, ktoré sú však aj drahšie a náročnejšie na prevádzku. Zároveň sa však už mnoho ľudí zaujímalo aj o vozidlá spĺňajúce ešte prísnejšiu normu Euro 5, ktorá bude platiť od roku 2009. ČTK to povedali predajcovia nákladných áut.
Podľa Miloty Michálikovej z predajne Renault vo Zvolene bol záujem o nákladné vozidlá so starším typom motoru tak vysoký, že časť zákazníkov nevedeli uspokojiť. "Celkovo sme predali približne 50 vozidiel, minimálne desať objednávok zostalo nevybavených," povedala Micháliková. Staršie druhy motorov pri prevádzke nevyžadujú dodatočnú prísadu do výfukových plynov AdBlue, ktorá pomáha znížiť obsah oxidov dusíka.
Väčšina výrobcov nákladných vozidiel dáva zákazníkom na výber z dvoch typov motorov, ktoré nové emisné limity normy Euro 4 spĺňajú. Rozšírenejší druh likviduje nebezpečné plyny pomocou roztoku močoviny AdBlue (systém SCR), druhý systém využíva spätné nasávanie a spaľovanie plynov (EGR). Zatiaľ čo pri systéme SCR už výrobcovia ponúkajú aj motory pripravené na zavedenie normy Euro 5, systém EGR je vraj komplikovanejší a drahší.
Časť dopravcov počíta s tým, že vozidlá s ekologickejšími motormi budú v budúcnosti platiť nižšie poplatky, a preto už dnes žiadajú modernejšie motory. Podľa predajcu áut Scania Petra Beňu požaduje už dnes v okolí Bratislavy nové motory spĺňajúce limity Euro 5 približne každý piaty zákazník.
Emisná norma Európskej komisie Euro 4 začala platiť pre vývoj nových motorov pred rokom. Od októbra tohto roku sa žiadne nové automobily, ktoré normu nespĺňajú, nesmú predávať. Oproti predchádzajúcej norme Euro 3 znižuje povolený obsah pevných častíc a oxidov dusíka vo výfukových plynoch približne o polovicu.
rez fil boa