
Žilina 16. októbra (ČTK) - V sídle Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK)otvorili kanceláriu prvého kontaktu, v ktorej môžu záujemcovia získať bezplatnú právnu pomoc napríklad v oblasti sociálnych vecí alebo zdravotnej starostlivosti. Občania tu môžu upozorniť aj na porušovanie svojich ľudských práv, na dodržiavanie ktorých dozerá úrad ombudsmana. Novinárom to dnes povedali predseda ŽSK Juraj Blanár a ombudsman Pavel Kandráč. Podľa nich bola v Žiline otvorená zrejme prvá takáto kancelária na Slovensku.
"Nechceme poskytovať bezplatné právne poradenstvo napríklad pri majetkových sporoch, pretože na to už boli zriadené iné inštitúcie. Chceme sa zamerať na oblasti, ktoré patria do našej kompetencie. Príkladom môže byť sociálna oblasť alebo zdravotná starostlivosť," dodal Blanár.
Otvorenie kancelárie si pochvaľoval aj Kandráč. Dodal, že jeho úrad ročne prijme približne 10.000 podnetov od občanov z celého Slovenska. Podľa neho je dobré, že úrad ombudsmana môže pomáhať nielen v Bratislave ale i v regiónoch. Značná časť podnetov prichádza údajne práve zo Žilinského kraja. S pracovníkmi kancelárie verejného ochrancu práv sa počas určených dní môžu stretnúť aj návštevníci mestských úradov napríklad v Trenčíne, Žarnovici, Poprade či Prešove. Podľa Kandráča sa Slováci najviac sťažujú na zbytočné prieťahy na súdoch. Častými sú napríklad aj majetkové problémy alebo otázky, ktoré sa týkajú výživného na dieťa.
Blanár zatiaľ nevedel spresniť náklady na zriadenie kancelárie. "Niektoré faktúry ešte stále dobiehajú. Snažili sme sa však, aby to bolo čo najlacnejšie," dodal.
ima boa