BRATISLAVA 18. októbra (SITA) - Trojročný projekt MATRA - Rovnaké príležitosti pre vzdelávanie detí so zrakovým postihnutím, sa v týchto dňoch končí. Prioritou iniciatívy bolo vyškoliť trinásť tzv. cestujúcich učiteľov, ktorí by dochádzali do 115 slovenských základných škôl a pomáhali pri integrácii zrakovo postihnutých detí medzi zdravé. Koordinátorka projektu Otília Čechová oceňuje dĺžku jeho realizácie a s výsledkami je spokojná. "Ak by išlo o kratší čas ako tri roky, nedokázali by sme urobiť všetko, čo je za nami. Prvý rok sme napríklad potrebovali len na overovanie tohto modelu v praxi," povedala dnes na tlačovej besede.
Finančným garantom MATRY bolo Veľvyslanectvo Holandského kráľovstva, ktoré prispelo čiastkou 600-tisíc eur, teda takmer 23 mil. Sk. Okrem sérii školení v Holandsku a na Slovensku putovali peniaze aj na platy cestujúcich učiteľov a pomôcok, ktoré pre prácu so zrakovo postihnutými deťmi potrebovali. Časť financií pokrylo vytvorenie štyroch stredísk v Bratislave, Košiciach, Levoči a Novej Bani pre zrakovo postihnuté deti a ich rodičov. Deti si v nich okrem iného môžu vyskúšať používanie kompenzačných pomôcok, čo im uľahčuje rozhodovanie pri ich kúpe. "Podľa zákona majú zrakovo postihnuté deti nárok len na jednu pomôcku tohto typu a vďaka centru majú príležitosť zistiť, aká im vyhovuje najviac," myslí si Ladislav Marga, zástupca skupiny rodičov, ktorí sú v projekte zaangažovaní.
Podľa jednej z cestujúcich učiteliek Kariny Gažiovej prišiel projekt MATRA v pravý čas, pretože vyškolení pracovníci nepomáhajú len zrakovo postihnutým deťom, ale aj ich učiteľom. Ako príklad uvádza krasopis žiakov na prvom stupni základnej školy, ktorý postihnuté deti nemôžu pre hendikep dosiahnuť. Úlohou cestujúcich učiteľov je preto okrem iného i kvalifikovane oboznámiť vyučujúcich s možnosťami zručnosti týchto žiakov. Cieľom projektu však nie je odstrániť špeciálne školy.
Ďalšie pokračovanie trojročnej iniciatívy závisí od finančnej podpory Ministerstva školstva SR. Stef Pennings z partnerskej holandskej organizácie Sensis tvrdí, že dôvod na absolútne ukončenie projektu neexistuje. Podľa neho o tom svedčí rastúci záujem zo strany rodičov i detí, ale aj cestujúcich učiteľov a ďalších základných škôl. "Ak sa to vaše ministerstvo rozhodne zastaviť, zmešká vlak západnej Európy. Naopak, mohlo by byť vďačné holandskému partnerovi, že tento projekt rozbehol a investoval do neho toľko peňazí a energie. Integrácia zrakovo postihnutých detí do bežných škôl je navyše v súčasnosti celosvetovou požiadavkou," povedal Pennings.
es;ae;mt