Bratislava 19. októbra (ČTK) - Takmer tisíc ľudí sa sťažuje na zavádzajúcu reklamnú kampaň poisťovní a na to, že sa stali klientmi inej zdravotnej poisťovne bez svojho súhlasu. Počet sťažností bude v nasledujúcich týždňoch pravdepodobne ešte stúpať, informovala ČTK Radoslava Miklášová z Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS), ktorý sťažnosti eviduje. Úrad už vyrúbil pokuty dvom poisťovniam za to, že pri snahe získať nových klientov zverejňovali nepravdivé informácie.
Najviac, až 757 ľudí, sa podľa Miklášovej zatiaľ sťažuje na Union zdravotnú poisťovňu. Tú už úrad potrestal trojmiliónovou pokutou za zavádzanie verejnosti v reklamnej kampani. Takmer 150 sťažností sa týka začínajúcej Európskej zdravotnej poisťovni, za ktorou stojí finančná skupina J & T. Obidve poisťovne tento rok podľa predbežných údajov získali viac klientov, ako stratili.
Na zvyšných päť existujúcich zdravotných poisťovní, teda Všeobecnú zdravotnú, Spoločnú, Dôveru, Sideriu a Apollo sa doposiaľ sťažovalo menej ako 50 ľudí.
Mnohí Slováci sa podľa Miklášovej dozvedia o tom, že sú klientmi inej poisťovne až potom, ako dostanú oznam o zmene poisťovne. Mali by sa v takýchto prípadoch obrátiť na poisťovňu, ktorá ich o tom informovala a čestným vyhlásením potvrdiť, že zmenu poisťovne nežiadali. Ak poisťovňa sťažnosti nevyhovie, prípad preskúma úrad pre dohľad, dodala Miklášová. Za nezákonné získavanie klientov môže úrad udeliť pokutu až päť miliónov korún. Nespresnila však, koľko sťažností sa týka zmeny poisťovne bez súhlasu poistenca.
Zdravotnú poisťovňu môžu ľudia zmeniť len raz za rok. Ak prihlášku tento rok podali do konca septembra, poistencami novej poisťovne sa stanú januára 2007. Túto možnosť využilo viac než pol milióna poistencov. Tí, ktorí sa rozhodli zmeniť poisťovňu po tomto termíne, prejdú ku konkurencii až od roku 2008.
grm boa