PREŠOV 24. októbra (SITA) – Verejní dopravcovia, ktorí zabezpečujú autobusovú dopravu v Prešovskom kraji, pohrozili redukciou spojov a rušením licencií na niektoré trasy. Dôvodom je nespokojnosť s výškou dotácie na tento rok, ktorú im Prešovský samosprávny kraj (PSK) rozdelil v celkovej výške 195 mil. Sk. Dopravcovia tvrdia, že majú za prvých deväť mesiacov stratu viac ako 52 mil. Sk.
Prešovský župan Peter Chudík na dnešnej tlačovej besede informoval, že kolaps v doprave nehrozí. K podobným tlakom zo strany dopravcov dochádza pravidelne každý rok. Je pravdou, že výška dotácie bola oproti minulému roku nižšia približne o 15 mil. Sk, ale vlani došlo k zvýšeniu až po úprave rozpočtu koncom roka. Vždy je to vec rokovania a dokazovania skutočných nákladov, tvrdí Chudík.
Župan už v pondelok poslal kontrolórov do všetkých podnikov SAD urobiť kontrolu nakladania s dotáciami. Stretol sa tiež s riaditeľmi všetkých spoločností SAD za účasti predsedu Komisie dopravnej pri zastupiteľstve PSK a dospeli k určitej dohode. Dopravcovia sa zaviazali, že do 15. novembra nedôjde k žiadnym redukciám v doprave. Súvisí to s termínom 9. novembra, kedy sa predsedovia VÚC stretnú s predsedom vlády Robertom Ficom, ktorý prisľúbil do konca roka doplatiť prevádzkovateľom regionálnej autobusovej dopravy sumu okolo 300 mil.Sk zo štátnej kasy. Dovtedy budú známe aj výsledky kontroly v jednotlivých SAD-kach.
Podľa Chudíka, vyhrážky typu, že dopravca zruší niektorú licenciu na nevýhodnú trasu neprichádzajú do úvahy. V takomto prípade by mu PSK odobral všetky licencie a vypísal výberové konanie na nového dopravcu. Zmluvy boli podpísané do konca roka 2008 a nie je možné s nimi špekulovať.
Podľa Chudíka je potrebné hľadať systémové riešenie. Jedna z možností je, že VÚC budú platiť obslužnosť a zľavnené cestovné lístky štát. V opačnom prípade štát zadefinuje v zákone, že ide o originálnu kompetenciu a samosprávne kraje budú platiť dopravcov z vlastných peňazí ale budú požadovať akcie, ktoré má štát v jednotlivých SAD. Po rokovaní s premiérom Chudík zvolá dopravnú komisiu, ktorá rozhodne o ďalších krokoch. O zvýšení dotácie pre SAD môžu rozhodnúť iba poslanci, ktorí budú vychádzať aj z výsledkov kontroly. Najvyššie straty avizovala SAD Humenné vo výške 25 mil. Sk, so sumou 15 mil. Sk nasleduje SAD Prešov, SAD Poprad hovorí o strate 11 mil. Sk a BUS Karpaty Stará Ľubovňa vyčíslila stratu na 1,1 mil. Sk.