BRATISLAVA 28. októbra (SITA) - Na svete až jedna pätina dospelých nevie čítať alebo písať. Polovica krajín sveta nemá určenú stratégiu, ako vychovávať, vzdelávať a starať sa o deti v mladšom predškolskom veku do troch rokov. Príklad by si mali brať od krajín južnej Ameriky a štátov z karibskej oblasti, ktoré sú lídrami v poskytovaní predškolskej výchovy a vzdelávania. Uvádza sa to vo výročnej globálnej monitorovacej správe Vzdelanie pre všetkých. V rámci 8. výročnej konferencie Medzinárodnej asociácie Krok za krokom ju dnes v Bratislave zverejnila Organizácia spojených národov pre výchovu, vedu a kultúru (UNESCO).
Správa upozorňuje na výrazné urýchľovanie zápisov chlapcov i dievčat na základné školy a na znižovanie štátnych výdavkov na vzdelávanie. Podľa správy predškolská výchova je bežná vo väčšine štátov západnej Európy. Počet detí zapísaných do predškolských zariadení prudko poklesol v postkomunistických krajinách po rozpade Sovietskeho zväzu, ale v súčasnosti opäť rastie záujem o tieto zariadenia. V roku 1975 navštevovalo predškolské zariadenie jedno dieťa z desiatich. V roku 2004 to už bolo jedno dieťa z troch.
Riaditeľ zodpovedný za vypracovanie správy Nicholas Burnett uviedol, že programy pre deti v mladšom predškolskom veku prispievajú k vytváraniu pevných základov a vykazujú vysokú návratnosť.
Monitorovací tím zistil, že v krajinách rozvojového sveta každoročne zomiera 10 miliónov detí vo veku do päť rokov zväčša na choroby, ktorým možno predchádzať. V správe sa ďalej píše, že v krajinách subsaharskej Afriky potrebujú o 2,4 až 4 miliónov učiteľov viac, aby mohli zabezpečovať všeobecné základné vzdelávanie.
Globálna monitorovacia správa je výročnou publikáciou vypracovanou nezávislým tímom, ktorý monitoruje plnenie programu Vzdelanie pre všetkých. Ten bol prijatý v roku 2000 v senegalskom meste Dakar.