PREŠOV 29. októbra (SITA) - Prešovčania sú najviac nespokojní s obmedzeným počtom pracovných príležitostí a s chýbajúcou alebo nevyhovujúcou cestnou infraštruktúrou. Vyplýva to z výsledkov prieskumu, do ktorého sa zapojilo vyše 1 900 obyvateľov mesta. Mestský úrad v Prešove vydal na základe tohto prieskumu brožúru Trvaloudržateľný rozvoj mesta Prešov. Ako informovala vedúca útvaru strategického rozvoja Mestského úradu v Prešove Ľubica Tomášová, otázky boli zamerané na šesť tematických okruhov - doprava, urbanizmus a výstavba, životné prostredie, sociálno-ekonomická situácia a manažment vo vzťahu k samosprávam a podnikom.
Prešovčania sa za svojimi dennými povinnosťami najčastejšie dopravujú mestskou hromadnou dopravou, ktorú využíva vyše 50% opýtaných, nasleduje pešia doprava s 20% a vlastné auto používa 17% Prešovčanov. Najviac času strávia občania cestovaním za ostatnými povinnosťami a do zamestnania, potom nasleduje voľný čas, nákupy a na poslednom mieste je doprava detí do školy. So stavom infraštruktúry sú rovnako nespokojní chodci aj vodiči. Za najkritickejšie úseky označili chodci ulice Levočskú, Sabinovskú a 17. novembra. Vodiči nemajú v radi križovatku Šváby – Haniska a ulice Vajanského a Levočskú. Spokojnosť so životným prostredím sa pohybuje okolo priemeru. Za riziká označili Prešovčania záplavy pri riekach Sekčov a Torysa, zosuvy pôdy na Surdoku a svahové deformácie v mestských častiach Solivar a Sekčov. Nasledujú požiare v prímestských lesných oblastiach Cemjata a Surdok a tiež asanované skládky komunálneho odpadu na Cemjate aj kalové polia zo soľanky v závode Solivary. Respondenti prejavili najväčšiu spokojnosť s údržbou historických pamiatok a s priebehom renovácie centra mesta. Podľa Tomášovej, výsledky prieskumu by mali byť využité pri tvorbe ďalších územnoplánovacích a programovacích dokumentov mesta Prešov.
Celý prieskum sa realizoval v rámci rozsiahleho projektu organizovaného Regionálnym environmentálnym centrom REC Slovensko aj v ďalších mestách na Slovensku. Účasť na projekte bola finančne podporená iniciatívou Európskej komisie LIFE III Environment, Ministerstvom životného prostredia SR a REC Slovensko.