Bratislava 23. novembra (ČTK) - Ministerstvo obrany vybralo na sprostredkovanie generálnej opravy a predĺženie životnosti jedného z dvoch lietadiel An-26 firmu, ktorá na to údajne nemá oprávnenie. Napísal to dnes denník Plus jeden deň. Lietadlu skončila životnosť v septembri, jej predĺženie by mala za 40 miliónov korún sprostredkovať slovenská firma Aeroprogres. Podľa denníka je však možné, stroj nebude môcť vzlietnuť, aj keď ho opravia.
Zástupca konštrukčnej kancelárie ANTK Antonov tvrdí, že práce spojené s predĺžením životnosti lietadla smie prevádzať iba ich spoločnosť. "Firma uchádzajúca sa sa o sprostredkovanie generálnej opravy musí mať poverenie od zastúpenia ANTK Antonov a Aeroprogres toto poverenie nemala a dodnes nemá," povedal pre denník Michail Bykov z konštrukčnej kancelárie. Reakciu spoločnosti Aeroprogres denník necituje.
Hovorca ministerstva obrany Vladimír Gemela povedal, že firmu Aeroprogres vybrali na základe prieskumu trhu a spolupracuje na Ukrajine priamo s výrobcom tohto lietadla. Oprava bude podľa neho vykonaná u výrobcu v závode na Ukrajine.
Podľa zástupcu ANTK Antonov spomínaný závod však nie je výrobcom, ale opravcom lietadla. "Výrobcom je Kyjevský letecký závod Aviant. Výrobca však v otázke prevedenia generálnej opravy nehrá žiadnu rolu. Za to je zodpovedný iba ANTK Antonov," povedal Bykov. Okrem toho podľa denníka Aeroprogres nespolupracuje priamo so závodom, ale ukrajinskou firmou Ukrspecexport.
Slovenskej armáde po leteckej katastrofe, pri ktorej zahynulo v januári 42 ľudí, zostali dve lietadlá An-26, s využívaním posledného stroja An-24 sa už nepočíta. Na ministerstve obrany začali po havárii ešte za predchádzajúce vedenia riešiť otázku ďalšieho zabezpečenia prepravy vojakov a techniky. Koncom mája sa tu prezentovali traja svetoví výrobcovia lietadiel, ktoré by mohli nahradiť dosluhujúce antonovy. Ide o lietadlá C-130J-30 Hercules od amerického Lockheed Martin, C-27J Spartan od talianskej spoločnosti Alenia Aeronautica a Casa C-295 od španielskeho výrobcu EADS Casa.
Ministerstvo obrany chce podľa médií do konca rok rozhodnúť, ako bude vyzerať jeden z najväčších armádnych tendrov na Slovensku - nákup vojenských dopravných lietadiel. Otázka prepravnych kapacít by sa mala podľa armádneho hovorcu Milana Vangu vyriešiť do roku 2010.
fab