Bratislava 25. novembra (ČTK) - Niektoré bratislavské pohrebníctva klamali spotrebiteľov, keďže im účtovali aj služby, ktoré nevykonali alebo neboli objednané. Vyplýva to z októbrovej kontroly Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI), ktorá zistila nedostatky v podnikaní Prvej bratislavskej pohrebnej, spoločnosti Kália a mestskej príspevkovej organizácie Marianum, ktorá je jediným správcom pohrebísk a krematória v Bratislave.
"Nerovnaký prístup zo strany pohrebných služieb spôsobuje deformáciu trhu, čo nevedie k zlepšeniu kvality služieb ani k zníženiu cien," uviedla o výsledkoch kontroly inšpekcia.
SOI v októbri skontrolovala dodržiavanie zákona o ochrane spotrebiteľa v siedmych bratislavských pohrebných službách. Organizácia Marianum spotrebiteľom podľa inšpektorov účtovala napríklad poplatky za vystavenie zosnulého, hru na organe a likvidáciu kvetinových darov, hoci tieto služby v skutočnosti neposkytla. Kália si zasa pýtala peniaze za reprodukovanú hudbu, ktorú však nezahrala.
U správcu cintorínov Marianum okrem chybného účtovania SOI odhalila aj ďalšie nedostatky. Organizácia napríklad viaže služby, čo znamená, že spotrebiteľ si v prípade kremačných a cintorínskych poplatkov musí objednať komplexný balík služieb. Poplatky musí uhradiť vopred. V opačnom prípade nie je možné zosnulého pochovať alebo spopolniť.
Na Slovensku vlani pôsobilo okolo 300 pohrebných služieb. Ich ceny sa navzájom líšia, v priemere za pohreb sa pohybujú od 10.000 do 30.000 korún. Najdrahšie pohreby sú v Bratislave.