BRATISLAVA 27. novembra (SITA) - Desať mesiacov funguje Centrum právnej pomoci ako pomoc pre občanov Slovenska. Doteraz centrum eviduje vyše 1 300 žiadostí o právnu pomoc. "Gro problémov, s ktorými sa na nás klienti obracajú, je riešenie sociálneho problému na pozadí právneho," uviedla dnes pre médiá na tlačovej besede riaditeľka Centra právnej pomoci (CPP) Mária Kolíková. Medzi takéto problémy patrí podľa riaditeľky CPP najčastejšie strata nehnuteľnosti - bytu alebo domu. "Klienti pre nevýhodné úvery prichádzajú o strechu nad hlavou, keď za pôžičku 100-tisíc založia aj miliónový nehnuteľný majetok," povedala Kolíková. V centre takto už pomohli istej klientke, ktorá v deň, keď mala prísť o byt, požiadala CPP o právnu pomoc a pomohli jej, aby sa zabránilo exekúcii.
Centrum právnej pomoci funguje v troch regionálnych kanceláriách - v Bratislave, Banskej Bystrici a Košiciach. V poradí štvrtá bude oficiálne od decembra poskytovať právnu pomoc v Žiline. Už dnes však v tejto pobočke evidujú 100 žiadostí a poskytli 80 telefonických konzultácií. Bratislavská kancelária poskytuje občanom právne služby už 10 mesiacov. Niekoľko dní už sídli na novej adrese, neďaleko Hlavnej železničnej stanice, na Ul. Fraňa Kráľa 35. "Princíp dostupnosti služieb pre klientov sme uplatnili aj pri novom sídle centra," uviedla Kolíková. Ohľadom na dopyt by sa podľa riaditeľky mali otvoriť kancelárie aj v ďalších mestách, aby sa princíp dostupnosti právnej pomoci ľuďom v materiálnej núdzi uplatnil aj na regionálnych úrovniach.
V centre pracujú ľudia, ktorí prešli výberom. Majú právnické vzdelanie alebo ukončené vysokoškolské štúdium sociálnej práce. "Musíme zabezpečiť, aby sme priznávali pomoc ľuďom, ktorí sú v materiálnej núdzi a zároveň každý deň pracovať na tom, aby systém pomoci nebol prebyrokratizovaný," uviedla pre agentúru SITA supervízorka prvého kontaktu pre SR Zuzana Vasičáková - Očenášová. Ľudia, ktorí do centra prichádzajú so žiadosťou o pomoc, sú často v ťažkých životných situáciách. "Preto je dôležité, aby pracovníci centra vedeli nielen to, v čom majú pomôcť, ale aj ako túto pomoc podať," povedala supervízorka. Komunikácia s klientom musí byť preto citlivá a efektívna. V roku 2007 by mali praxovať v kanceláriách CPP aj študenti právnických fakúlt.
Podľa riaditeľky M. Kolíkovej "je Centrum právnej pomoci ojedinelou inštitúciou, ktorá by mohla byť inšpiráciou aj pre ostatné krajiny". Informácie o činnosti CPP môžu občania nájsť na internetovej stránke www.legalaid.sk .