Žilina/Bratislava 30. novembra (ČTK) - Na slovenský trh sa chystá vstúpiť nemecká maloobchodná sieť Aldi, ktorá má v Európe najviac predajní potravín a spotrebného tovaru. Tento krok môže vyvolať tlak na znižovanie cien, pretože nemecká firma sa snaží ponúkať čo najlacnejšie potraviny. Prvé predajne otvorí nemecká spoločnosť na Slovensku v roku 2008. Informoval o tom internetový portál eTrend.sk.
Firma vraj zatiaľ stihla v krajine založiť svoje dcérske spoločnosti a úradom predložila plány na vybudovanie veľkého logistického centra na rozvoz tovarov. Vyrásť by malo v západoslovenskej Šoporni. S výstavbou plánuje spoločnosť začať v roku 2008, celkové ukončenie sa predpokladá v priebehu asi dvoch rokov. Prácu by malo nájsť 250 ľudí.
Podľa eTrendu bude tlak Aldi na konkurentov o to väčší, že ide o reťazec, ktorý sa zameriava na ponuku potravín za čo najnižšie ceny. I preto si vraj zákazníci v predajniach Aldi vyberajú tovar priamo z kartónov či paliet, a nie z úhľadnejších regálov. Diskont naviac predáva väčšinou produkty s vlastným označením, ktoré si objednáva od veľkých producentov v objemnejších, a teda i lacnejších sériách.
Internetový portál pripomína, že s cenami potravín na Slovensku pred dvoma rokmi zamával i iný nemecký reťazec Lidl. Zo strachu z odchodu zákazníkov k Lidlu sa rozpútala cenová vojna a spotrebiteľské ceny potravín na Slovensku vlani klesli o pol druha percenta. Prevádzkovatelia klasických supermarketov či hypermarketov napriek vyšším nákladom na prevádzku dokázali s Lidlom držať krok len za cenu vysokých nákladov.
Slovenským potravinárom vraj obchodníci v minulom roku stlačili ceny dodávok o päť percent. Cenový tlak na nich bol údajne až trojnásobne vyšší ako na obchodníkov. Najväčším negatívom cenovej vojny bol vraj pokles kvality výrobkov.
"Posledné mesiace ukazujú, že cenová vojna je pomaly na ústupe. Za prvých desať mesiacov tohto roka potraviny medziročne zdraželi o vyše percento. A nie je za tým len chudobnejšia žatva z posledného leta, ale aj to, že zákaznícky boom okolo príchodu Lidla dohasína," uviedol eTrend.
Prezident Zväzu obchodu na Slovensku Pavol Konštiak od siete Aldi očakáva, že sa bude chcieť presadiť predovšetkým nízkymi cenami. Tak výraznú cenovú vojnu ako v nedávnej minulosti však neočakáva.
"Už Lidl stlačil ceny doslova na hranu. Priestor na ďalšie výraznejšie zlacňovanie nevidím, lebo vplyvom rastu cien energií stúpajú aj náklady na výrobu potravín," spresnil.
Príchodu Aldi sa vraj obávajú hlavne slovenskí potravinári. Reťazce ich údajne uprostred vlastného konkurenčného boja tlačia do nižších cien a žiadajú od nich rôzne poplatky napríklad za zaradenie tovaru na pulty. Podľa predsedu Únie podnikateľov a zamestnávateľov v potravinárskom priemysle Dušana Janíčka si veľkí obchodníci od tuzemskej výroby potravín na rôznych mimoriadnych poplatkoch stiahnu okolo 2,5 miliardy korún ročne.
Naviac Aldi podobne ako Lidl sa asi nebude príliš spoliehať na dodávky potravín od slovenských výrobcov. V predajniach Lidl prevláda tovar z Nemecka, Česka či Poľska, kde pôsobia väčší producenti potravín, ktorí vedia lepšie splniť cenové predstavy diskontéra.
Aldi bolo zatiaľ z krajín bývalej východnej Európy v Slovinsku a Poľsku. Materskú značku Aldi využíva koncern v Poľsku, v Slovinsku je to označenie podľa rakúskej dcérskej firmy Hofer. Údajne sa dá očakávať, že Hofer bude vstupnou bránou nemeckej spoločnosti i na ďalšie trhy v strednej Európe vrátane Slovenska.
ima boa