Bratislava 5. decembra (ČTK) - Šesť popredných stavebných firiem, ktoré dostali od Protimonopolného úradu (PMÚ) pokutu za kartelovú dohodu, by mali byť vylúčené z účasti na verejnom obstarávaní na menej ako päť rokov. Novinárom to dnes povedal minister dopravy Ľubomír Vážny. Primeraným trestom za nedovolené dohody v tendri na výstavbu diaľnice pod Tatrami by podľa neho bol jeden rok.
"Prikláňam sa k tomu, že určitý dištanc by mali dostať. Malo by to byť na jeden rok," odpovedal na otázku ČTK Vážny. Päťročný trest sa podľa neho minie účinku, pretože dotknuté firmy pôjdu do verejných tendrov cez svoje dcérske spoločnosti.
Stavebné firmy Doprastav, Skanska DS, Mota-Engil, Strabag, Inžinierske stavby Košice a Betamont dostali za kartel od PMÚ pokutu 1,35 miliardy korún. Prvé štyri z nich ju zatiaľ nemusia zaplatiť, keďže bratislavský krajský súd im umožnil odklad. Zvyšné dve na rozhodnutie súdu ešte čakajú.
Šéf Úradu pre verejné obstarávanie Béla Angyal už skôr naznačil, že vylúčenie z tendrov sa bude týkať len potrestaných firiem a nie ich dcérskych či materských spoločností. Doprastav sa tak do súťaže o verejné zákazky bude môcť uchádzať napríklad prostredníctvom svojej dcérskej firmy Metrostav, podobne budú môcť postupovať aj Skanska či Strabag. Skanska pritom na súde napadla rozhodnutie PMÚ o pokute.
Potrestané firmy v roku 2004 vraj koordinovali svoje cenové ponuky v súťaži na stavbu diaľničného úseku Mengusovce-Jánovce.
Štát v posledných rokoch aj s finančnou pomocou z fondov EÚ výraznejšie podporuje investície do budovania diaľnic, ako aj rekonštrukciu železničnej infraštruktúry. Medzi priority patrí dokončenie diaľnice z Bratislavy cez Žilinu do Košíc. Do roku 2012 by štátom ovládané železnice mali ukončiť modernizáciu asi 200 kilometrového úseku medzi Bratislavou a Žilinou.
leg prl