BRATISLAVA 6. decembra (SITA) - Viacero zmien vo vnútroštátnej i medzištátnej železničnej doprave prináša nový Cestovný poriadok 2006/2007, ktorý začne platiť od polnoci 10. decembra.
Ako agentúru SITA informoval hovorca Železničnej spoločnosti a.s., (ZSSK) Miloš Čikovský, ZSSK vypraví podľa nového cestovného poriadku vo vnútroštátnej doprave priemerne denne 1 422 vlakov. Z toho sú tri vlaky kategórie InterCity (IC), dva vlaky kategórie Expres (Ex), 48 rýchlikov (R), 38 zrýchlených vlakov (Zr) a 1 331 osobných vlakov. V medzištátnej železničnej doprave bude denne v priemere jazdiť 314 vlakov, z toho je 14 vlakov kategórie EuroCity (EC), 10 IC vlakov, 4 expresy, 42 rýchlikov, 4 zrýchlené vlaky, 19 vlakov kategórie EuroRegio, 59 vlakov kategórie Regional Express a 162 osobných vlakov. Plánovaný rozsah dopravných výkonov v osobnej doprave na základe objednávky štátu je pre tento rok 31,51 milióna vlakových kilometrov, čo je rovnako ako vlani.
Na základe nového cestovného poriadku sa obnoví železničné spojenie medzi Bratislavou a Banskou Bystricou, ktoré bolo od júla tohto roka prerušené pre elektrifikáciu trate Zvolen – Banská Bystrica.
Od nového cestovného poriadku ZSSK zavedie spolu 37 modernizovaných klimatizovaných vozňov druhej triedy, čo je o 15 viac ako v tomto roku. Vozne budú jazdiť v rýchlikoch, ktoré premávajú na trase Bratislava – Košice – Humenné a Bratislava – Žilina – Martin. ZSSK plánuje v novom cestovnom poriadku 2007/2008 zaviesť deväť nových veľkopriestorových klimatizovaných vozňov druhej triedy do vlakov vyššej kategórie, ktoré budú jazdiť na trati Bratislava – Košice. V oboch nástupných priestoroch vozňov sa nachádzajú toalety s uzavretým systémom. Vozne sú technicky schopné jazdiť rýchlosťou 160 km/h.
Na trati Poprad Tatry – Tatranská Lomnica premávajú okrem tatranských električiek aj vozne radu 840. Od nového cestovného poriadku budú tieto vlaky jazdiť aj na trase Studený Potok – Kežmarok a Plaveč. Tieto vozne sú určené pre prímestskú a regionálnu dopravu. Svojím konštrukčným riešením zodpovedajú osvedčeným vozidlám, aké premávajú vo Švajčiarsku, USA, Rakúsku alebo v Grécku. Moderne riešený interiér poskytuje cestujúcim 94 pevných sedadiel, 16 sklopných sedadiel a 119 miest na státie. Motorové jednotky radu 840 už niekoľko rokov premávajú medzi Zvolenom a Žilinou a tiež medzi Žilinou a Čadcou.
ZSSK začiatkom decembra opäť obnovila osobnú železničnú dopravu v úseku Poprad -Tatry – Plaveč, ktorá bola vylúčená pre výstavbu podchodov a nástupíšť v železničnej stanici Poprad – Tatry. Prvá etapa prác sa už skončila, a preto došlo k zmene v organizácii osobnej dopravy. Cestujúci sa na 2. nástupište, z ktorého odchádzajú vlaky prevažne v smere na Žilinu a Plaveč, dostanú len cez prestupovú halu Tatranských elektrických železníc. Výstavba podchodu bude pokračovať v zimných mesiacoch. V marci 2007 sa začne 2. etapa výstavby nástupíšť a podchodu. Termín ukončenia prác plánujú Železnice SR na august budúceho roku. V tom čase by mali byť funkčné tri nástupišťa, ktoré budú prepojené podchodom so vstupnou halou železničnej stanice a podchodom do predstaničného parku.
Pre prestavbu 2. nástupišťa v Bratislave hlavnej stanici budú niektoré vlaky odchádzať a prichádzať z (do) železničnej stanice Bratislava - Nové Mesto. Prichádzať a odchádzať zo železničnej stanice Nové Mesto bude od 10. decembra sedem vlakov, z nich dva sú rýchliky, jeden je zrýchlený a ostatné sú osobné vlaky. Trinásť vlakov do Galanty pôjde odklonom cez železničnú stanicu Bratislava východ. Rekonštrukcia 2. nástupišťa si okrem toho vyžiadala aj obmedzenie jazdy osobného vlaku 4320 z Dunajskej Stredy do Bratislavy, ktorý nebude premávať v úseku Bratislava Nové Mesto – Bratislava hlavná stanica. Cestujúci však môžu využiť Mestskú hromadnú dopravu. Rekonštrukcia by sa mala ukončiť o 15 dní.
Od 10. decembra tohto roku premáva medzi Bratislavou a Prahou nový vlak kategórie SuperCity Slovenská strela. Jej súpravu tvorí vysokorýchlostná, moderná naklápacia súprava Pendolino, ktorá je nefajčiarska, klimatizovaná, s veľkým a pohodlným barom a zdvíhacou plošinou pre prepravu imobilných cestujúcich. Komfort a pohodlie SuperCity Slovenská strela je porovnateľné s leteckou dopravou. Súprava SuperCity Slovenská strela prejde trasu z Bratislavy do Prahy za 3 hodiny a 46 minút, čím sa skráti cestovný čas o viac ako 20 minút. Skráti sa aj cesta zo Žiliny do Prahy. Medzištátne vlaky EuroCity (EC) 120/121 Košičan, EC 126/127 Fatra a EC 128/129 Hradčany budú zo Žiliny do ČR premávať cez pohraničnú prechodovú stanicu Púchov – Horní Lideč a nie cez pohraničnú priechodovú stanicu Čadca – Mosty u Jablunkova. Tým sa skráti cestovný čas medzi Žilinou a Prahou o 50 minút, zmenší sa prepravná vzdialenosť a tiež cena cestovného. Rýchlik (R) 376/377 Devín s novým názvom Galileo Galilei bude mať radené priame vozne z Bratislavy cez Prahu, Děčín do Drážďan a späť a z Bratislavy do Františkovych Lázní a späť. Vo vlaku budú radené aj priame vozne Bratislava – Praha – Cheb a Košice - Drážďany. Z Bratislavy do Ostravy a Bohumína a späť bude denne premávať nový pár vlakov Ex 130/131 Moravia. V rýchliku 233 Svätopluk budú denne radené priame vozne z Břeclavi cez Nové Zámky do Levíc a v piatky a nedele priame vozne z Břeclavi cez Nové Zámky a Levice až do Zvolena.
Pre zrýchlenie medzištátnej diaľkovej dopravy budú EuroCity vlaky z Bratislavy do Maďarska a z Bratislavy do Čiech a Nemecka premávať v porovnaní so súčasným cestovným poriadkom asi o hodinu posunuté. EC 170 Hungaria pôjde do Berlína o 55 minút skôr, EC 171 Hungaria do Budapešti o 65 minút skôr, EC 174 do Hamburgu o 55 minút skôr, EC 175 do Budapešti o 65 minút skôr, EC 278 Jaroslav Hašek do Prahy o 56 minút skôr a vlak EC 279 Jaroslav Hašek do Budapešti o 6 minút skôr.
V letnom období od 8. júna do 10. septembra 2007 bude štyrikrát týždenne premávať nový vlak 1374/1375, ktorý bude mať radené priame ležadlové a lôžkové vozne do Varny a Burgasu k Čiernemu moru. Od 22. júna do 9. septembra 2007 bude denne premávať nový vlak 1203/1202 Jadran z Prahy cez Bratislavu, Zagreb do Splitu a späť. Vo vlaku budú radené lôžkové, ležadlové vozne a aj vozne 2. triedy na sedenie a vozeň na prepravu bicyklov.