Bratislava 7. decembra (TASR) - Tretina Slovákov by pod vianočným stromčekom najradšej našla oblečenie, pätina by uvítala knihu či parfum. Slováci by sa potešili aj bežnej kozmetike, klenotom či hodinkám. Vyplýva to z výskumu zameraného na vianočné správanie sa slovenských spotrebiteľov. V novembri tohto roku ho uskutočnila spoločnosť TNS SK na vzorke 1037 respondentov.
Mladí ľudia do 29 rokov by na Vianoce chceli dostať hlavne CD a DVD kazety, mobilné telefóny, fotoaparáty, videokamery či počítače, ďalej oblečenie na bežné nosenie, športové oblečenie a vybavenie. Ľudia starší ako 60 rokov potešia najmä vitamíny. Respondentom vo vekovej kategórií 50-59 rokov by urobili radosť umelecké predmety, spotrebná elektronika, potreby pre domácich majstrov, klenoty a hodinky.
Ženy by pod stromčekom uvítali luxusnú pleťovú a dekoratívnu kozmetiku, parfumy, ale aj bežnú kozmetiku, knihy, klenoty a hodinky. Mužov by potešili potreby pre domácich majstrov, fotoaparáty, kamery, počítače a počítačové hry, CD a DVD kazety.
Vysokoškolsky vzdelaní ľudia by pod stromčekom najradšej našli knihu či luxusnú kozmetiku. Obyvatelia Slovenska so základným vzdelaním sa potešia mobilným telefónom alebo oblečeniu.
Najčastejšie nakupovaným darčekom je oblečenie, ktoré svojim blízkym venuje približne polovica opýtaných. Bežnou kozmetikou a knihami prekvapia svojich blízkych dvaja z piatich opýtaných. Hračky a parfumy má v pláne na Vianoce venovať tretina opýtaných. Obľúbenými sú tiež CD, DVD kazety či luxusná pleťová a dekoratívna kozmetika, ktoré daruje pätina respondentov.
Z výskumu ďalej vyplýva, že polovica respondentov začína s nákupom vianočných darčekov až v decembri. Asi šesť percent Slovákov nakupuje prekvapenia už v auguste a v septembri. Mužskí respondenti do 29 rokov a obyvatelia Žilinského a Košického kraja nakupujú vianočné darčeky na poslednú chvíľu, teda týždeň pred Vianocami. Medzi ženami, vysokoškolsky vzdelanými ľuďmi a respondentmi od 40 do 59 rokov je viac tých, ktorí s nákupom vianočných darčekov začínajú skôr ako v novembri.