SME

Stále nie je jasná cena za kilometer diaľnice

BRATISLAVA - Hoci parlament schválil zákon o elektronickom výbere mýta, Národná diaľničná spoločnosť ešte nemôže vyhlásiť výberové konanie na zhotoviteľa systému. Ministerstvo dopravy ešte bude musieť prijať vykonávacie predpisy.

Okrem vozidiel armády, polície, vozidiel správcu cesty a správcu mýtneho systému nebudú mýto platiť ani autá záchranných služieb. Vozidlá zabezpečujúce verejnú autobusovú dopravu však výnimku nakoniec nedostali.Okrem vozidiel armády, polície, vozidiel správcu cesty a správcu mýtneho systému nebudú mýto platiť ani autá záchranných služieb. Vozidlá zabezpečujúce verejnú autobusovú dopravu však výnimku nakoniec nedostali. (Zdroj: Zdroj: SME)

„V zákone totiž ešte nie je určené, ktoré cesty budú spoplatnené, aké budú sadzby za kilometer ani kategorizácia vozidiel,“ povedal denníku SME Ľubomír Palčák zo žilinského Výskumného ústavu dopravného. Mýto sa má elektronicky vyberať na diaľniciach, rýchlostných cestách a niektorých úsekoch ciest prvej triedy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Od roku 2009 ho budú platiť len nákladné autá nad 3,5 tony a vozidlá na prepravu deviatich osôb vrátane vodiča. Po roku 2010 by mali byť spoplatnené aj všetky osobné autá.

Ministerstvo dopravy ani Národná diaľničná spoločnosť sa k detailom príprav na verejnú súťaž včera nechceli vyjadriť. „V súčasnosti sa konajú rokovania, bližšie informácie zverejníme na budúci týždeň,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

SkryťVypnúť reklamu

Predbežný plán je už známy a potvrdil ho aj hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík: „Výberové konanie sa uskutoční na budúci rok a v roku 2008 postaví víťaz tendra mýtny systém.“ Podľa Palčáka sa očakáva, že tender bude vyhlásený už na jar budúceho roku.

Zákon je neutrálny, podmienky možno nebudú

Samotný zákon o elektronickom výbere mýta je podľa Palčáka technologicky neutrálny. „Ministerstvo zvažuje možnosť, že by bola v podmienkach výberového konania určená technológia,“ povedal Palčák. Na výber sú tri možnosti - mikrovlnný, satelitný a hybridný systém, ktorý spája výhody prvých dvoch.

Minister dopravy Ľubomír Vážny sa už pred časom vyjadril, že sa prikláňa k hybridnému systému, ktorý by bol bližšie k satelitnému. „Štát má právo určiť v podmienkach aj technológiu. Musí to však byť taká, ktorá je schválená Európskou úniou,“ povedal Palčák. Ide najmä o takzvanú interoperabilitu technológií, teda aby používateľovi stačila jedna palubná jednotka pre celú Európu. Palubná jednotka je zariadenie, ktorým musí byť vybavené každé spoplatňované vozidlo.

SkryťVypnúť reklamu

Príjmy výrazne vzrastú

Výnosy z výberu mýta bude inkasovať Národná diaľničná spoločnosť. Podľa ministerstva by sa malo v prvom roku mýta pre nákladné autá vybrať takmer päť miliárd korún. Výnosy z diaľnič­ných nálepiek pre všetky vozidlá by mali byť tento rok necelé dve miliardy korún. Na budúci rok rezort predpokladá príjmy 2,2 miliardy.

Zavedenie elektronického výberu mýta kritizujú autodopravcovia. Podľa nich to zvýši ceny tovarov pre konečných spotrebiteľov. Palčák oponuje, že mýto zvýši tlak na efektívnejšiu prepravu tovarov.

Minister Vážny odhaduje, že náklady na vybudovanie mýtneho systému na Slovensku budú okolo dvoch miliárd korún. Zákon určuje aj pokuty za neplatenie mýta. Maximálna bude 20-tisíc korún a v blokovom konaní to bude najviac trojnásobok z vypočítaného mýta. Ak vodič nepreukáže, koľko skutočne prejazdil, mýto sa mu vypočíta, ako keby prešiel 650 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Odhadované poplatky (za 1 km, v Sk)

Diaľnice 4 až 6

Rýchlostné cesty 4 až 6

cesty 1. triedy* 1,8 až 2

* niektoré úseky, za ktoré sa platí aj dnes

Zdroj: SME

Záujemcovia prijatie zákona privítali

O postavenie mýtneho systému na Slovensku prejavilo záujem niekoľko firiem.

„Vítame prijatie zákona o elektronickom výbere mýta a pokrok, ktorý v tomto smere Slovensko urobilo,“ povedal Antonio Tschopp, projektový manažér spoločnosti Autostrade.

Bruno Corthier z francúzskeho Sanefu sa bližšie k detailom nevyjadril: „Zákon v súčasnosti študujeme a analyzujeme ho.“

Ďalší zo záujemcov Siemens situáciu podrobne monitoruje. „Prijatý zákon zatiaľ definuje iba všeobecný rámec. Doležité detaily budú až vo vyhláš­kach,“ povedal technický riaditeľ slovenského Siemensu Vladimír Slezák.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Michaela Gschnitzera, obchodného riaditeľa spoločnosti Kapsch, ktorá uspela pri výstavbe mýtnych systémov v susednom Rakúsku a Česku, je dobre, že zákon počíta so spoplatnením nákladných vozidiel už od 3,5 tony a s povinnou palubnou jednotkou, čo zaistí štátu maximálne príjmy z mýta.

(ik)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 194
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 732
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 584
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 581
  5. Plátené tašky a opakované použitie 4 012
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 976
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 575
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 457
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Hráči Sniny počas penaltového rozstrelu v zápase Snina - Lehota pod Vtáčnikom.

Futbalistom Sniny ostali oči pre plač.


Futbalový agent Martin Petráš.

EURO U21 je najväčšie futbalové podujatie, ktoré môže Slovensko usporiadať.


TASR
Centrálny kurt Philippa Chatriera počas zápasu Lorenzo Musetti - Carlos Alcaraz v semifinále Roland Garros 2025.

Núdzové riešenie z 80-tych rokoch 19. storočia sa ukázalo ako revolučné.


Jan Kamarád
Tréner Thomas Frank na lavičke Brentfordu.

Pozrite si prehľad zaujímavých futbalových prestupov v letnom prestupovom období 2025 na Slovensku aj v zahraničí v nedeľu 8. júna. Sledujte minútu po minúte.


SkryťZatvoriť reklamu