„V zákone totiž ešte nie je určené, ktoré cesty budú spoplatnené, aké budú sadzby za kilometer ani kategorizácia vozidiel,“ povedal denníku SME Ľubomír Palčák zo žilinského Výskumného ústavu dopravného. Mýto sa má elektronicky vyberať na diaľniciach, rýchlostných cestách a niektorých úsekoch ciest prvej triedy.
Od roku 2009 ho budú platiť len nákladné autá nad 3,5 tony a vozidlá na prepravu deviatich osôb vrátane vodiča. Po roku 2010 by mali byť spoplatnené aj všetky osobné autá.
Ministerstvo dopravy ani Národná diaľničná spoločnosť sa k detailom príprav na verejnú súťaž včera nechceli vyjadriť. „V súčasnosti sa konajú rokovania, bližšie informácie zverejníme na budúci týždeň,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.
Predbežný plán je už známy a potvrdil ho aj hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík: „Výberové konanie sa uskutoční na budúci rok a v roku 2008 postaví víťaz tendra mýtny systém.“ Podľa Palčáka sa očakáva, že tender bude vyhlásený už na jar budúceho roku.
Zákon je neutrálny, podmienky možno nebudú
Samotný zákon o elektronickom výbere mýta je podľa Palčáka technologicky neutrálny. „Ministerstvo zvažuje možnosť, že by bola v podmienkach výberového konania určená technológia,“ povedal Palčák. Na výber sú tri možnosti - mikrovlnný, satelitný a hybridný systém, ktorý spája výhody prvých dvoch.
Minister dopravy Ľubomír Vážny sa už pred časom vyjadril, že sa prikláňa k hybridnému systému, ktorý by bol bližšie k satelitnému. „Štát má právo určiť v podmienkach aj technológiu. Musí to však byť taká, ktorá je schválená Európskou úniou,“ povedal Palčák. Ide najmä o takzvanú interoperabilitu technológií, teda aby používateľovi stačila jedna palubná jednotka pre celú Európu. Palubná jednotka je zariadenie, ktorým musí byť vybavené každé spoplatňované vozidlo.
Príjmy výrazne vzrastú
Výnosy z výberu mýta bude inkasovať Národná diaľničná spoločnosť. Podľa ministerstva by sa malo v prvom roku mýta pre nákladné autá vybrať takmer päť miliárd korún. Výnosy z diaľničných nálepiek pre všetky vozidlá by mali byť tento rok necelé dve miliardy korún. Na budúci rok rezort predpokladá príjmy 2,2 miliardy.
Zavedenie elektronického výberu mýta kritizujú autodopravcovia. Podľa nich to zvýši ceny tovarov pre konečných spotrebiteľov. Palčák oponuje, že mýto zvýši tlak na efektívnejšiu prepravu tovarov.
Minister Vážny odhaduje, že náklady na vybudovanie mýtneho systému na Slovensku budú okolo dvoch miliárd korún. Zákon určuje aj pokuty za neplatenie mýta. Maximálna bude 20-tisíc korún a v blokovom konaní to bude najviac trojnásobok z vypočítaného mýta. Ak vodič nepreukáže, koľko skutočne prejazdil, mýto sa mu vypočíta, ako keby prešiel 650 kilometrov.
Odhadované poplatky (za 1 km, v Sk)
Diaľnice 4 až 6
Rýchlostné cesty 4 až 6
cesty 1. triedy* 1,8 až 2
* niektoré úseky, za ktoré sa platí aj dnes
Zdroj: SME
Záujemcovia prijatie zákona privítali
O postavenie mýtneho systému na Slovensku prejavilo záujem niekoľko firiem.
„Vítame prijatie zákona o elektronickom výbere mýta a pokrok, ktorý v tomto smere Slovensko urobilo,“ povedal Antonio Tschopp, projektový manažér spoločnosti Autostrade.
Bruno Corthier z francúzskeho Sanefu sa bližšie k detailom nevyjadril: „Zákon v súčasnosti študujeme a analyzujeme ho.“
Ďalší zo záujemcov Siemens situáciu podrobne monitoruje. „Prijatý zákon zatiaľ definuje iba všeobecný rámec. Doležité detaily budú až vo vyhláškach,“ povedal technický riaditeľ slovenského Siemensu Vladimír Slezák.
Podľa Michaela Gschnitzera, obchodného riaditeľa spoločnosti Kapsch, ktorá uspela pri výstavbe mýtnych systémov v susednom Rakúsku a Česku, je dobre, že zákon počíta so spoplatnením nákladných vozidiel už od 3,5 tony a s povinnou palubnou jednotkou, čo zaistí štátu maximálne príjmy z mýta.
(ik)