BRATISLAVA 20. decembra (SITA) - Na základe Európskej charty bezpečnosti by sa do roku 2010 mala znížiť nehodovosť na cestách EÚ, vrátane Slovenska, o 50 percent. V Slovenskej republike to predstavuje 300 mŕtvych ročne. Nehodovosť na našich cestách má však stúpajúci trend. Ústredný automotoklub (ÚAMK) vidí východiská napríklad vo vzdelávaní účastníkov cestnej premávky, teda všetkých občanov, zvýšením počtu diaľnic a rýchlostných komunikácií či novelizáciou legislatívy. Informovali o tom na tlačovej besede.
Musí prísť k vyrovnaniu prevencie a represie porušovania dopravných predpisov, povedal prezident ÚAMK Juraj Smrečan. Bývalý československý model výučby bezpečnosti je modelom pre EÚ, dodal. Pri dopravnej nehode nie je vinník a obeť, ale dve obete, povedal člen prezídia ÚAMK Štefan Skrúcaný. Keď človek nasadá do auta, je jednou nohou v base a jednou v hrobe, vyjadril sa.
Policajná štatistika nehodovosti od januára do novembra 2006 v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku zaznamenala nárast nehôd o 2 226 na 56 469. Pri týchto nehodách zomrelo 517 ľudí, čo je o osem viac ako minulý rok. Počet ťažko zranených sa zvýšil o 31, počet ľahko zranených klesol o 30. Tento rok zomrelo na cestách 9 detí, čo je o 4 menej ako minulý rok. Na 89 metrov cestných komunikácií pripadá jeden automobil. Celková dĺžka cestnej siete na Slovensku je 17 786 kilometrov, z toho tvoria cesty tretej triedy asi 10 tisíc kilometrov. Po slovenských cestách jazdí asi 1 600 000 áut. Nepriaznivú situáciu z hľadiska nehodovosti spôsobuje aj nepovinná dopravná výučba na základných školách a rozdielna kvalita výučby v 750 slovenských autoškolách.