Na čele úradu by bol vedúci, ktorého by menoval a odvolával minister, dosah by mal aj na jeho zástupcu. Minister by dohliadal aj na hospodárenie a schvaľoval by pre úrad ročný rozpočet, ktorý by však mala hradiť televízia a rozhlas. Príjmami úradu by boli aj úroky z omeškania od platiteľov.
V návrhu sa nehovorí nič o žiadnom výberovom konaní na vedúceho úradu, ani o tom, že nesmie mať funkciu v politickej strane, ako sa to požaduje od šéfov verejnoprávnych médií a členov kontrolných rád.
V návrhu sa nehovorí o žiadnom kontrolnom oddelení úradu, podliehal by len kontrole ministerstva. Pritom úrad prichádza do styku s osobnými údajmi aj s veľkým tokom peňazí. Ročne by cezeň mali podľa odhadov prejsť až 3 miliardy korún.
Návrh podľa slov Zuzany Mistríkovej, ktorá bola donedávna na ministerstve, pripravovala aj Hilda Gajdošová, bývalá ekonomická riaditeľka Slovenského rozhlasu, a Daniel Paľko, predseda predstavenstva spoločnosti BSP LP. Obaja boli za vymáhaním koncesionárskych poplatkov pre rozhlas.
Riaditeľka sekcie médií a audiovízie Mistríková pre tento návrh z ministerstva odišla. Mala ho pripraviť do legislatívnej podoby, no odmietla to, pretože "návrh nerešpektoval základné právne zásady Slovenskej republiky, bol v rozpore s ústavou aj smernicami EÚ".
Ona sama pritom v spolupráci s STV a SRo pripravila iný návrh. Minister kultúry Marek Maďarič ju následne na to odvolal.
Návrh kritizuje aj ústavný právnik Radoslav Procházka. "Z hľadiska ústavnosti je problematický v dôsledku vágnej a nejednoznačnej úpravy niektorých kľúčových prvkov, ako aj v dôsledku nedostatočného rešpektovania princípu proporcionality pri obmedzovaní práva na ochranu súkromia a ďalších súvisiacich práv, hodnôt a princípov chránených ústavou," povedal Procházka.
Vyjadrenie ministra Maďariča k návrhu sa nám včera nepodarilo získať. Hovorca ministerstva Jozef Bednár na otázky týkajúce sa úradu a výberu poplatkov odpovedať nechcel, s tým, že návrh sa ešte pripravuje a v blízkom čase ho zverejnia.
Ako by sa vyberali poplatky?
Podľa návrhu by sa platenie neodvádzalo od prihlásenia prijímača, ako je to dnes, ale odvodzovalo by sa pri fyzických osobách od bytu. Platilo by sa za každý byt. To znamená, že ak niekto vlastní aj chatu, prípadne dva byty, platil by poplatky trikrát, aj keby nemal ani jeden prijímač. "Za každý byt sa platí jeden poplatok," uvádza sa v návrhu. Platil by "užívateľ bytu," ak užívateľ bytu nie je známy, platí ten, kto je koncovým odberateľom elektrickej energie alebo vlastník bytu. Platilo by sa tri mesiace vopred, pričom pre fyzické osoby 140 korún, z toho by šlo STV 65 percent a SRo 35 percent.
Poplatok pre právnické osoby a SZČO by bol pohyblivý. Sprísňujú sa aj pokuty, zavádzajú sa aj ďalšie pokuty za nenahlásenie. (hr)
Poplatky podľa návrhu
fyzické osoby: 140 korún dôchodcovia, poberatelia dávky v hmotnej núdzi: 70 korún právnické osoby aj neziskové inštitúcie a SZČO výška poplatku narastá podľa toho: - koľko majú zamestnancov (napríklad 140 Sk, ak majú 1 až 9 zamestnancov, 1080 v prípade 1000 zamestnancov) - alebo 70 Sk za každý jeden prijímač Kto má byť oslobodený
osoby s ťažkým zdravotným postihnutím inštitúcie: STV, SRo, Rada pre vysielanie a retransmisiu a iné, ale napríklad aj predškolské zariadenia, školy, zdravotnícke zariadenia s lôžkovými oddeleniami Pokuty
za meškanie platby pre fyzické osoby do 2 000,- Sk za meškanie platby pre SZČO a právnické osoby do 10 000,- Sk za neohlásenie povinností pokuta do 10 000,- Sk za každý prijímač, ktorý neuviedol zodpovedné osoby, ktoré odmietnu poskytnúť osobné údaje o platiteľoch pokuta do 50 000,- Sk
Verejnoprávne médiá by po novom živili štátny úrad, na činnosť ktorého by nemali vplyv. Kritici hovoria, že návrh ministerstva ich čiastočne zoštátňuje a zrejme je protiústavný. FOTO - SITA a ARCHÍV SME