Žilina 12. januára (ČTK) - Motoristi na strednom Slovensku môžu oddnes využívať dva nové diaľničné úseky, ktoré uľahčia spojenie medzi Bratislavou a Žilinou. Šoféri však zatiaľ môžu na takmer trinásťkilometrovom úseku Vrtižer-Hričovské Podhradie a asi šesťkilometrovej trase medzi Hričovským Podhradím a Žilinou-Strážovom využívať len dva pruhy.
Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho by všetky štyri pruhy mali začať motoristom slúžiť v priebehu tohto roka. Celá diaľnica medzi Bratislavou a Košicami by mohla byť hotová v priebehu šiestich až siedmich rokov.
"Je ešte potrebné položiť vrchnú vrstvu, aby sa mohlo jazdiť v štvorpruhu. Klimatické podmienky teraz neumožňujú túto vrstvu položiť," povedal dnes novinárom Vážny.
S výstavbou problematického diaľničného úseku cez Považskú Bystricu, ktorú komplikoval výkup pozemkov a protesty časti obyvateľov mesta, by sa podľa ministra malo začať túto jeseň. Trasa vraj povedie ponad mesto, stavebné práce by mali trvať asi dva roky. "Zmena trasy by oddialila výstavbu minimálne o ďalších päť rokov, čo si nemôžeme dovoliť," dodal Vážny.
Problematickou tiež bude výstavba diaľničného privádzača medzi Žilinou-Strážovom a samotným mestom Žilina, ktorý údajne komplikuje výkup pozemkov. Tento mesiac by vraj malo byť jasné, kadiaľ presne povedie trasa diaľnice medzi Žilinou a Martinom.
Na dokončenie diaľnice medzi Bratislavou a Žilinou čaká aj automobilka Kia, ktorá v decembri v závode v Tepličke nad Váhom rozbehla sériovú výrobu. Podľa hovorcu Kia Motors Slovakia Dušana Dvořáka nedokončená diaľnica zatiaľ automobilke ani jej dodávateľom vážnejšie problémy nenarobila.
"Postupne však zvyšujeme výrobu a bude pre nás dôležité, aby doprava do a zo závodu bola plynulá. Zatiaľ nechceme špekulovať, aké kroky by sme podnikli, keby sa zadrhávala výroba kvôli problémom s infraštruktúrou," povedal ČTK Dvořák. V roku 2009 chce Kia v závode pri Žiline vyrábať okolo 300.000 automobilov.
ima pto fab