Minister už skôr oznámil, že začiatkom tohto roka chce začať s výberom lietadiel, ktoré by nahradili dosluhujúce armádne Antonovy a vyriešili problém prepravy vojakov a techniky do mierových misií. Lietadlá by mala mať armáda k dispozícii do roku 2010.
Kašický aj dnes podľa TA3 potvrdil, že spôsob, ako by mala armáda získať stroje, by mal byť známy v priebehu niekoľkých týždňov. Pôjde pravdepodobne o jeden z najväčších armádnych tendrov na Slovensku, asi za miliardy korún. Ministerstvo však pravdepodobne nebude musieť uhradiť čiastku priamo, keďže počíta aj s leasingom alebo inými formami splácania tejto akvizície, ktoré by bolo rozložené do niekoľkých rokoch. Televízia ďalej uviedla, že zatiaľ nie je známy typ lietadiel, ktoré by mala používať armáda, ani výrobca, ktorý by ich dodal.
Do úvahy ako možní dodávatelia lietadiel pre Slovensko prichádzajú napríklad americký Lockheed Martin s lietadlom Hercules C-130J-30, španielska EADS CASA so strojom CASA C-295 a talianska Alenia Aeronautica s lietadlom C-27J Spartan. Podľa informácií médií by sa o zákazku mohli uchádzať aj niektorí ďalší svetoví výrobcovia.
Kašický ešte vlani povedal, že pri stretnutí s možnými dodávateľmi sa bude ministerstvo zaujímať najmä o ofsetové programy, ktoré by spoločnosti vedeli pre štát ponúknuť ako kompenzáciu výdavkov spojených so zákazkou.
Slovenskej armáde ostali po vlaňajšej januárovej tragickej havárii vojenského špeciálu dve ukrajinské lietadlá typu An-26, posledný stroj An-24 už vyradili z prevádzky. Armáda bude potrebovať v roku 2009 podľa štúdie, ktorú pripravilo ešte predchádzajúce vedenie ministerstva, odviezť v rámci rôznych úloh NATO a EÚ jedným letom 18 až 20 ton materiálu na vzdialenosť asi päťtisíc kilometrov, na čo terajšie Antonovy nestačia.
Na transport veľkých nákladov do vzdialenejších oblastí ako je Sýria, Irak a Afganistan si Slovensko zakúpilo letové hodiny v rámci projektu NATO, prepravu zabezpečujú lietadlá Antonov AN-124 Ruslan. Okrem toho si armáda prenajíma aj komerčných prepravcov.
fab fil