Bratislava 30. januára (ČTK) - Ministerstvo obrany zatiaľ nevybralo konkrétny typ vojenských dopravných lietadiel, ktoré nahradia dosluhujúce armádne Antonovy a vyriešia problém prepravy vojakov a techniky do mierových misií. Minister obrany František Kašický dnes potvrdil, že jeho úrad chce začiatkom tohto roka definitívne rozhodnúť o spôsobe získania lietadiel. Kašický preferuje, aby armáda dostala do užívania niekoľko takýchto strojov.
"V súčasnej dobe vám nebudem špecifikovať ani počet lietadiel, ani celkovú sumu, pretože to bude ešte predmetom akvizície. Ale určite neuvažujeme o jednom lietadle a boli by sme radi, keby ich mohlo byť niekoľko, ale to bude závisieť od cien a všetkých ponúk," povedal dnes novinárom minister na veliteľskom zhromaždení, na ktorom vystúpil aj prezident Ivan Gašparovič. Lietadlá by mala mať armáda k dispozícii do roku 2010.
Tento mesiac sa podľa Kašického konali opätovné prezentácie spoločností, ktoré vyrábajú alebo ponúkajú typy lietadiel vhodné pre slovenskú armádu. O ktoré firmy išlo, minister nespresnil. Na Slovensku sa ešte vlani predstavili americký Lockheed Martin s lietadlom Hercules C-130J-30, španielska EADS CASA so strojom CASA C-295 a talianska Alenia Aeronautica s lietadlom C-27J Spartan.
Ministerstvo chce pri výbere zohľadniť aj ponuku ofsetových programov, ktoré by spoločnosti vedeli pre štát ponúknuť ako kompenzáciu výdavkov spojených so zákazkou. Pri získaní lietadiel prichádza do úvahy okrem nákupu aj ich dlhodobý lízing či spoločné obstarávanie s inými krajinami. Kašický dnes tvrdil, že ministerstvo chce pritom zohľadniť ekonomické možnosti Slovenska a efektívne využiť prostriedky štátu. Pôjde totiž pravdepodobne o jeden z najväčších armádnych tendrov na Slovensku, asi za miliardy korún.
Slovenskej armáde ostali po vlaňajšej januárovej tragickej havárii vojenského špeciálu dve ukrajinské lietadlá typu An-26, posledný stroj An-24 už vyradili z prevádzky. Armáda bude potrebovať v roku 2009 odviezť v rámci rôznych úloh NATO a EÚ jedným letom 18 až 20 ton materiálu na vzdialenosť asi päťtisíc kilometrov, na čo terajšie Antonovy nestačia.
Na transport veľkých nákladov do vzdialenejších oblastí, ako je Sýria, Irak a Afganistan, si Slovensko zakúpilo letové hodiny v rámci projektu NATO, prepravu zabezpečujú lietadlá Antonov AN-124 Ruslan. Okrem toho si armáda prenajíma aj komerčných prepravcov.
fab fil